Edukacja medialna w szkołach od 2026 roku

Udostępnij

EDUKACJA-MEDIALNA-W-SZKOLACH

Od września 2026 roku w polskich szkołach zostanie wprowadzony moduł edukacji medialnej. To decyzja Ministerstwa Edukacji, ogłoszona przez wiceminister Katarzynę Lubnauer. Szczegóły przygotowuje Instytut Badań Edukacyjnych (IBE).

Moduł nie będzie osobnym przedmiotem – pojawi się w lekcjach języka polskiego, informatyki, edukacji obywatelskiej oraz zajęć praktyczno-technicznych. Możliwe jest też jego wprowadzanie w projektach interdyscyplinarnych i tematach fakultatywnych.

Cele modułu:

Uczniowie będą uczyć się:

  • krytycznego myślenia i etycznego korzystania z mediów,
  • wyszukiwania, analizy i weryfikacji informacji – także przy użyciu narzędzi AI,
  • rozróżniania faktów, opinii i manipulacji,
  • zasad higieny cyfrowej i bezpieczeństwa w sieci,
  • tworzenia własnych treści, w tym wideo.

 

Co z nauczycielami?

IBE zapewni wsparcie:

  • Poradniki metodyczne – zawierają przykłady ćwiczeń i sposobów pracy, które pomagają uczniom myśleć krytycznie, być samodzielnymi i uczyć się różnych umiejętności.
  • Szkolenia i studia podyplomowe – praktyczna wiedza i umiejętności do wprowadzania nowych treści.
  • Nowoczesne narzędzia dydaktyczne – ułatwiają nauczanie o mediach i korzystanie z technologii cyfrowych.

 

Harmonogram wprowadzania edukacji medialnej:

Od września 2026 r. – klasy IV szkół podstawowych
Moduł obejmie czwartoklasistów (około 10 lat). Uczniowie będą zdobywać podstawowe umiejętności w zakresie krytycznego myślenia, rozpoznawania informacji rzetelnej i fałszywej oraz bezpiecznego korzystania z mediów cyfrowych.

Rok szkolny 2026/27 – pilotaż w klasach VII
Pilotaż w klasach VII (około 13 lat) pozwoli sprawdzić, jak moduł sprawdza się w starszych rocznikach, i dostosować treści oraz metody pracy przed pełnym wdrożeniem w kolejnych latach.

Edukacja medialna wchodzi do polskich szkół w momencie, gdy krytyczne myślenie i bezpieczne korzystanie z mediów stają się niezbędne w codziennym życiu młodych ludzi. Nowy moduł pozwoli uczniom rozpoznawać dezinformację, rozwijać umiejętność samodzielnej analizy informacji oraz świadomie tworzyć własne treści, a nauczycielom da narzędzia do prowadzenia zajęć w sposób praktyczny i angażujący. To krok w stronę nowoczesnej edukacji, która odpowiada na wyzwania cyfrowego świata.