Jak rozwijać kompetencje medialne dziecka w warunkach domowych?

Udostępnij

Edukacja medialna realizowana od najmłodszych lat ułatwia dzieciom i młodzieży umiejętne i odpowiedzialne korzystania z nowoczesnych technologii. Oto kilka wskazówek, jak bezpiecznie wprowadzić dziecko w świat mediów.

  • Istotnym czynnikiem budującym świadomość medialną jest rozmowa. Wyjaśnij dziecku, że nie wszystko, z czym spotyka się w Internecie jest bezpieczne. Dzieci, korzystając z sieci, powinny stosować zasadę ograniczonego zaufania i nabrać krytycznego myślenia w kontakcie z mediami. Zacznijmy od wyjaśnienia zagrożeń wynikających z udostępniania w Internecie danych osobowych i publikowania swoich zdjęć.
  • Wprowadź zasady dotyczące korzystania przez dziecko z urządzeń ekranowych. Szczególnie wobec najmłodszych, w profilaktyce uzależnienia od Internetu, skuteczne może być zastosowanie limitu czasowego. Według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia, dziecko do drugiego roku życia w ogóle nie powinno korzystać z urządzeń ekranowych. W wieku od 2 do 5 lat nie powinno przed ekranem spędzać więcej niż godzinę dziennie. A od 5 do 17 roku życia, nie więcej niż 2 godziny na dobę (nie licząc zajęć szkolnych).
  • Spędzaj czas z dzieckiem również online. Wspólne oglądanie filmów czy seriali to doskonała okazja do rozmów na temat prawidłowych wzorców zachowania, wyjaśnienia pojęcia prywatności w social mediach, omówienia podstawowych pojęć, postaw i problemów, z którymi możemy spotkać się w Internecie. Pytaj i bądź otwarty na pytania.
  • Przede wszystkim bądź wzorem do naśladowania. Samemu korzystaj z mediów społecznościowych etycznie i odpowiedzialnie. Dzieci najwięcej uczą się obserwując zachowanie osób dorosłych.

Kształtowanie kompetencji medialnych u dziecka to wspólne zadanie placówek edukacyjnych, ale również środowiska rodzinnego. Połączony wysiłek rodziców, nauczycieli i edukatorów może zaowocować wychowaniem świadomego cyfrowo społeczeństwa, które będzie potrafiło nie tylko korzystać z możliwości, jakie przynoszą nowe technologie, ale również uniknąć negatywnych konsekwencji związanych z dynamicznym rozwojem w obszarze mediów.