Sztuczna inteligencja już teraz nie odstępuje nas nawet na krok. Postarałem się przybliżyć ten temat dzieciom i młodzieży w dostępnym na stronie cempolska.pl artykule „Czym w istocie jest sztuczna inteligencja i gdzie ją na co dzień spotykamy?”. Sztuczna inteligencja stanowi także tarczę chroniącą (niestety – nie całkiem skutecznie…) przed zalewem tak zwanych fake news, czyli wiadomości fałszywych, celowo lub z powodu ignorancji rozpowszechnianych w internecie. Zagadnienie to zostało częściowo omówione w artykule także znajdującym się na stronie cempolska.pl zatytułowanym „Czy sztuczna inteligencja może pomóc w zwalczaniu fałszywych informacji?”. To odrobinkę przybliża wiedzę na temat sztucznej inteligencji aktywnej tu i teraz.
Ale w świecie, w którym przyjdzie żyć naszym dzieciom, sztucznej inteligencji będzie jeszcze więcej, a jej mądre używanie będzie wręcz konieczne do tego, żeby osiągać większość dużych i małych celów, do których dzieci będą dążyć. Poza wskazanymi artykułami warto więc dać dziecku solidną porcję wiedzy na temat sztucznej inteligencji, bo będzie mu ona naprawdę potrzebna.
![](https://cempolska.pl/wp-content/uploads/2023/12/sztuczna-3-1024x682.png)
Na szczęście wiedza ta jest zawarta w łatwo dostępnych książkach na temat sztucznej inteligencji. Jest obecnie takich książek mnóstwo, więc łatwo znaleźć taką, która się dziecku spodoba. Ja oczywiście najlepiej znam te książki, które sam napisałem, więc o nich tu wspomnę, ale jeszcze raz podkreślam – najlepiej zabrać dziecko do księgarni i pozwolić mu wybrać taką książkę, która mu najbardziej się spodoba. Bo żeby dziecko skorzystało z książki – musi ją najpierw polubić. Dajmy mu tę szansę!
Jeśli jednak książka ma być na przykład elementem prezentu na Mikołaja lub pod choinkę – to Państwo musicie sami dokonać wyboru. Doradzam moje książki, bo ich zawartość znam i mogę za nią ręczyć, a ponadto mam wiele sygnałów od znajomych i nieznajomych ludzi, że naprawdę wielu osobom się one spodobały. I dotychczas ani jednego hejtu!
Dla młodszych dzieci mogę polecić książkę „Alicja w Krainie Przyszłości – czyli jak działa sztuczna inteligencja”. Jest to komiks w twardych okładkach. Czytają to – a właściwie przeglądają obrazki i czytają napisy w „chmurkach” – dzieci w wieku od 10 do 15 lat, chociaż dostawałem emaile od rodziców, którzy informowali, że udane próby czytania podejmowali nawet siedmiolatkowie. Książka opowiada o przyjaźni między dziewczynką Alicją i robotem, który pojawił się w jej domu, a któremu nadano imię Basia. Alicja dowiaduje się, co potrafi robić Basia, a Basia poznaje możliwości Alicji i stara się ją naśladować. Dodatkowych wyjaśnień udziela mama Alicji oraz jej wujek, który przyjechał z Korei Południowej – kraju, w którym technika sztucznej inteligencji szczególnie szybko się rozwija.
Zdradzę pewien sekret. Rysownik (pan Wierzchowski) w typowych sytuacjach, wymyślonych na użytek tej książki, rysuje postacie (Alicję, Basię, Mamę, Wujka) w typowo komiksowej formie, jako figury umowne. Jednak gdy w tekście pojawia się nazwisko konkretnego naukowca, który przyczynił się do powstania i rozwoju sztucznej inteligencji – jego twarz i sylwetka są odtwarzane bardzo wiernie. Tak ci ludzie naprawdę wyglądali, wiem to, bo wielu z nich znałem osobiście!
Dzieci powyżej 15 lat mogą ten mój komiks uznać za nadmiernie infantylny. Dla młodzieży w tym wieku, a zwłaszcza dla planujących swoją karierę życiową maturzystów, napisałem inną książkę, zatytułowaną „Archipelag sztucznej inteligencji”. Książka ta opisuje poszczególne metody sztucznej inteligencji jako wyspy na wielkim oceanie niewiedzy. Jest zbudowana w taki sposób, że wiedza przekazywana jest w postaci małych kawałków, porcji możliwych do przeczytania w ciągu maksymalnie dwóch minut, bo dzisiejsza młodzież przyzwyczajona do smsów oraz emaili, długiego ciągłego tekstu czytać nie lubi. A tak to można kawałek przeczytać, odłożyć książkę, zajrzeć do Facebooka, obejrzeć obrazek (w książce jest ponad sto obrazków) – i potem czytać dalej. Psychologowie twierdzą, że tak zdobywana wiedza najskuteczniej się utrwala!
PROF. ZW. DR HAB. INŻ. RYSZARD TADEUSIEWICZ
trzykrotny rektor Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, jest automatykiem i informatykiem. Wykładał również m.in. na Uniwersytecie Jagiellońskim, Akademii Medycznej i Akademii Ekonomicznej w Krakowie. Jest autorem wielu badań, artykułów naukowych i publikacji w mediach na temat biocybernetyki, sieci neuronowych i sztucznej inteligencji, w tym m.in. książki dla młodzieży „Archipelag Sztucznej Inteligencji”.