Centrum Edukacji Medialnej w Kielcach konsekwentnie poszerza grupę, dla której tworzy materiały na temat edukacji medialnej. Tym razem na zlecenie CEM powstały dwa filmy animowane, których zadaniem jest przybliżyć dzieciom problematykę mediów oraz dezinformacji.
Bohaterem filmów jest Olek, chłopiec, który ma marzenia i chciałby je zrealizować. Pierwszy z filmów „Olek i media” opowiada o przygodach Olka, który marzy, by zobaczyć stada wielorybów, o jakich opowiadał mu jego tata, marynarz. W filmie chłopiec korzysta z różnych mediów jak radio, prasa czy telewizja, by dowiedzieć się więcej o stadach tych pięknych zwierząt. Przeglądając różne informacje Olek wiele się uczy np. jak łączyć informacje z różnych źródeł czy krytycznie je oceniać.
Kontynuacją przygody Olka jest drugi film: „Olek i kłamstwo”, w którym chłopiec odkrywa, że nie wszystkie informacje, jakie słyszy w mediach, są prawdziwe. Dowiaduje się, że niektórzy ludzie celowo kłamią albo w inny sposób nie mówią prawdy.
– Edukacja medialna to kluczowy element rozwoju dzieci. Animowane filmy uczą najmłodszych jak krytycznie oceniać informacje z różnych źródeł. W Centrum Edukacji Medialnej wychodzimy naprzeciw potrzebom rozwojowym dzieci. Olek i jego przygody to nowoczesna odpowiedź na ich stopniowe wprowadzenie do świata mediów. – uważa dr Paulina Prędotka, dyrektor Centrum Edukacji Medialnej.
Opracowanie filmów poprzedziły konsultacje scenariusza z edukatorami CEM, pracującymi na co dzień z dziećmi oraz z metodykami z Samorządowego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach.
– Język opowieści jest prosty, zrozumiały dla dzieci. Pojawiające się w tekście nowe, być może niezrozumiałe dla dzieci słowa, pomogą przedszkolakom rozwinąć zasób słownictwa. Zaprezentowany materiał jest bowiem wstępem do rozmowy, analizy i dalszych poszukiwań – napisała w opinii o scenariuszu Anna Filipek, Doradca metodyczny wychowania przedszkolnego SODMiDN w Kielcach.
Pomysł realizacji filmów narodził się z obserwacji rynku i rozmów z pedagogami i metodykami, którzy narzekali, że stosunkowo niewiele jest materiałów edukacyjnych na temat edukacji medialnej dla przedszkolaków. Tymczasem wyrabianie nawyków krytycznej oceny mediów czy korzystania ze źródeł w tym wieku, procentuje później na całe dorosłe życie. Dlatego celem filmów jest zapoznanie dzieci z niektórymi formami mediów i już od najmłodszych lat uczenie ich krytycznego myślenia.
Wybór animacji jako formy przedstawienia nie jest przypadkowy. Dzieci bardzo często stykają się z tą formą wypowiedzi, chociażby w postaci bajek, jest więc ona dla nich naturalna. Jednocześnie nie zawiera zbyt wielu elementów kierujących uwagę dzieci w inne niż temat filmu obszary.
Animowane filmy „Olek i media” oraz „Olek i kłamstwo” można też obejrzeć na naszym kanale YouTube https://youtube.com/playlist?list=PLb1LGSAoIJlOBWDhC8HWLjgyB3EuJSL4C&si=xXkPcMzdFnjkxp0D
SMS