najnowsze podcasty

Podcasty

#fotografia#Wikipedia

Zwiedzaj z Wikipedią

W „Pokoleniu jutra” sprawdzimy dziś, czy Wikipedia może być największym na świecie przewodnikiem po muzeach, ale również miastach czy krajach. Dowiemy się też, jakie są zasady dodawania zdjęć, obrazów czy zabytków. O tym wszystkim Magdalena Galas-Klusek rozmawia z Kamilą Neuman, menadżerką ds. Otwartej Kultury w Wikimedia Polska.

Zapraszamy.

>>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<

5:2111.12.2023
#edukacjamedialna#erystyka#fortele#manipulacja#perswazja

Erystyka – jak wygrać każdy spór?
Odcinek 7. Jak obronić się przed manipulacją?

Uogólnienie aspektu wypowiedzi to jeden z chwytów erystycznych, który polega na zmianie zakresu lub aspektu twierdzenia przeciwnika, aby je obalić lub podważyć. Na przykład, gdy ktoś mówi o kolorze skorupki jajka, a ktoś inny o kolorze żółtka. Innym popularnym chwytem jest manipulacja aspektem rozmowy np. gdy ktoś mówi o bezpieczeństwie energetycznym, a ktoś inny o bezpieczeństwie ekonomicznym. Jak odeprzeć taki typ manipulacji?

Zapraszamy!

Opracowanie tekstów: dr hab. Jan Franciszek Jacko, prof. UJ

>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<

7:0908.12.2023
#Literatura#wiedza#Wikipedia

Czy Albert Einstein jest autorem wszystkich słynnych cytatów?

Czy Wikiskrybowie poprawiają błędy, przepisując pierwsze polskie teksty, choćby „Kazania świętokrzyskie”? Czy wszystkie słynne cytaty w Internecie są autorstwa Alberta Einsteina? Między innymi o tym porozmawiamy z wikipedystką Jolantą Drzewakowską koordynatorką ds. komunikacji Wikimedia Polska.

Zapraszamy.

>>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<

06:0101.12.2023
#dialog#erystyka#fortele#konflikt

Erystyka – jak wygrać każdy spór?
Odcinek 6. Sztuka argumentacji: kontrprzykłady

W dzisiejszym odcinku poznamy kilka chwytów erystycznych jak parafraza, czyli zamiana sensu wypowiedzi oponenta przez nadanie jej ogólnego znaczenia i obalenie jakimś kontrprzykładem, uogólnienie, które polega na zamianie kwantyfikatora w wypowiedzi rozmówcy np. z „niektórzy” na „wszyscy” i kontrprzykład polegający na podawaniu wyjątku od domyślnego uogólnienia, które przypisuje się rozmówcy.

Zapraszamy.

Opracowanie tekstów: dr hab. Jan Franciszek Jacko, prof. UJ

>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<

5:4501.12.2023
#edukacjamedialna#wiedza#Wikipedia

Kim są wikiskrybowie?

Czy wiecie, że wikisłownik w języku polskim ma najwięcej haseł na świecie? W „Pokoleniu jutra” powiemy kim są wikiskrybowie i gdzie znajdziemy dostępne za darmo klasyki literatury?

Naszym gościem jest Jolanta Drzewakowska koordynatorka komunikacji w Wikimedia Polska.

Zapraszamy.

>>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<

9:0024.11.2023
#edukacjamedialna#komunikacja#konflikt

#MEDIAchallenge: przemoc językowa, jak sobie z nią radzić?

Nękanie, agresja słowna i hejt to zjawiska, które dotykają młodzież na różnych płaszczyznach. Przemoc rówieśnicza w szkole to poważny problem, ale również pole do działania. Jak możemy skutecznie uczyć tolerancji i empatii?

Młodzież powinna być świadoma, że hejt to nie tylko obraźliwe słowa czy agresywne zachowania, ale także działania, które mogą prowadzić do tragedii. Walka z hejtem to wspólna odpowiedzialność społeczności szkolnej. Działajmy razem, aby stworzyć szkołę, w której panuje kultura szacunku, a młodzież może rozwijać się w bezpiecznym i wspierającym środowisku..

Gość: dr hab. Marek Kochan, prof. Uniwersytetu SWPS. Prowadzenie: dr Paulina Prędotka, dyrektor Centrum Edukacji Medialnej.

Zapraszamy

>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<

1:03:0522.11.2023
#erystyka#fortele#konflikt#taktyka

Erystyka – jak wygrać każdy spór?
Odcinek 5. Moc uogólnienia. Kluczowe strategie

Uogólnienie wypowiedzi oponenta w dyskusji to jeden z popularnych chwytów erystycznych stosowanych, by pokazać absurd wypowiedzi. Jak obronić się przed atakiem przez uogólnienie?

W dzisiejszym odcinku „Erystyka – jak wygrać każdy spór?” prof. Jacko prezentuje kilka różnych wersji tego chwytu, ale również sposoby obrony przed jego skutkami.
Zapraszamy.

Opracowanie tekstów: dr hab. Jan Franciszek Jacko, prof. UJ

>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<

7:0824.11.2023
#fotografia#wiedza#Wikipedia

Jak i kiedy możemy użyć zdjęcia z Wikimedia Commons?

Czy możemy dodać na Wikipedię zdjęcie polityka na plaży? Do czego używamy fotografii z zasobu Wikimedia Commons? Czy możemy je twórczo przerabiać: robić własne koszulki, torby z ilustracjami czy obrazami wielkich malarzy?
Na wszystkie te pytania w dzisiejszym odcinku odpowie Kamila Neuman, specjalistka ds. otwartej kultury w Wikimedia Polska.

>>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<

7:1017.11.2023
#erystyka#konflikt#manipulacja

Erystyka – jak wygrać każdy spór?
Odcinek 4. Ironia kontra jawna krytyka

W dzisiejszym odcinku zajmiemy się dwiema zasadami interpretacji badań empirycznych, które odnoszą się do erystyki. Pierwszą z nich jest reguła nie wychodzenia poza to, co wiemy w opisie rzeczywistości. Druga wymaga tego, by odróżniać przypuszczenia od faktów.
Zapraszamy.
Opracowanie tekstów: dr hab. Jan Franciszek Jacko, prof. UJ
>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<

7:1517.11.2023
#edukacjamedialna#wiedza#Wikipedia

Skąd się biorą zdjęcia w Wikipedii?

Dla wielu osób zaskoczeniem jest, że źródłem zdjęć na Wikipedii nie jest ten serwis, a… Wikimedia Commons. Czym jest ten magazyn wolnych mediów i jak z niego skorzystać? Jakie należy spełnić warunki?

O tym wszystkim opowie Kamila Neuman, menadżerka ds. Otwartej Kultury, w rozmowie z Magdaleną Galas-Klusek w najnowszym odcinku „Pokolenia Jutra”.

Zapraszamy. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<

6:5110.11.2023
Jakie są największe fake newsy w historii?