Podsumowanie webinaru –  #MEDIAchallenge: cyfrowa tożsamość a własne ja młodzieży

Udostępnij

Media społecznościowe są nieodłącznym elementem życia współczesnej młodzieży. Umożliwiają im komunikację, dzielenie się zainteresowaniami i tworzenie własnego wizerunku w sieci. Jednak korzystanie z tych platform ma  konsekwencje, zarówno pozytywne, jak i negatywne…

O tym, jak media społecznościowe wpływają na cyfrową tożsamość opowiedziała dr Anna Kalinowska-Balcerzak, autorka książki „Cyfrowa tożsamość – jak rozgryźć technologie, które co dzień praktykujemy na sobie?”, podczas bezpłatnego webinarium #MEDIAchallenge: cyfrowa tożsamość a własne ja młodzieży, zorganizowanego przez Centrum Edukacji Medialnej w Kielcach.

Według dr Kalinowskiej-Balcerzak media społecznościowe z jednej strony pozwalają na wyrażanie siebie, pokazywanie swoich pasji i wartości, a także nawiązywanie kontaktów z ludźmi o podobnych zainteresowaniach czy doświadczeniach. Z drugiej zaś, narażają ich na porównywanie się z wyidealizowanymi obrazami celebrytów czy idoli, co może prowadzić do obniżenia własnej samooceny czy poczucia niższej wartości. Ponadto nadmierne korzystanie z mediów społecznościowych może powodować uzależnienie, izolację czy utratę kontaktu z rzeczywistością.

Dr Kalinowska-Balcerzak podkreśliła, że ważne jest, aby młodzi ludzie byli świadomi zagrożeń i korzyści płynących z korzystania z platform społecznościowych. Zaleciła im, aby dbali o swoje bezpieczeństwo i prywatność w sieci, krytycznie oceniali informacje i treści, które otrzymują, a także zachowali równowagę między życiem online i offline. Podzieliła się także kilkoma praktycznymi wskazówkami, jak rozwijać kompetencje medialne i cyfrowe.

Webinarium #MEDIAchallenge: cyfrowa tożsamość a własne ja młodzieży odbyło się 3 października 2023 roku i zgromadziło rekordową liczbę ponad 700 uczestników online. Było ono częścią cyklu spotkań online organizowanych przez Centrum Edukacji Medialnej w Kielcach, które ma na celu promowanie edukacji medialnej i cyfrowej wśród dzieci, młodzieży i dorosłych.

SMS