Podsumowanie webinaru – #MEDIAchallenge: cyfrowa rzeczywistość a edukacja medialna w rodzinie

Udostępnij

Kilka lat temu brytyjski The Telegraph opublikował wyniki badań naukowców, z których wynikało, że nasz mózg codziennie odbiera aż 34 gigabajty różnych informacji. Podobną, chociaż pewnie odrobinę mniejszą dawkę informacji, otrzymują codziennie nieukształtowane jeszcze umysły dzieci i młodzieży. Wszystkie te dane wpływają na rozwój młodego człowieka, dlatego szczególnie nam dorosłym powinno zależeć, aby ten proces przebiegał w sposób kontrolowany.

Mam wrażenie, że popełniłam wszystkie możliwe błędy wychowawcze związane z mediami – tym dość zaskakującym stwierdzeniem rozpoczęła swoje wystąpienie dr hab. Agnieszka Iwanicka z UAM w Poznaniu. Już na wstępie zwróciła uwagę, że tradycyjny podział na świat rzeczywisty i wirtualny jest obecnie nieaktualny.

Dziś i my i nasze dzieci żyjemy praktycznie w jednym świecie, jesteśmy w nim głęboko zanurzeni. Co ciekawe: im młodsze pokolenie, tym zanurzenie w cyfrowym świecie jest głębsze. Małe dzieci nie widzą różnicy między tym co realne, a tym co wirtualne. Dlatego bardziej adekwatnym wydaje się podział na świat offline i online. Młodzi w sieci nie są jednorodną grupą. Zachowania dzieci są bardzo różnorodne, a to co myślimy o dzieciach w internecie, to nasze wyobrażenia i stereotypy. Dowodem na to są badania, z których wynika, że najbardziej aktywną w cyfrowym świecie grupą dzieci są piątoklasiści. To jest ta grupa, która najwięcej gra, korzysta z internetu, a im są starsi, tym ich czas poświęcony na gry się zmniejsza.

Dr Iwanicka zwróciła uwagę, że bardzo ważna jest edukacja medialna już od najmłodszych lat i przedstawia dwie strategie: restrykcyjną i mediacyjną. Pierwsza bardzo dobrze wpływa na unikanie negatywnych skutków korzystania z mediów. Jednak badania pokazują, że o wiele lepiej sprawdza się strategia mediacyjna. Dzieci często – na co zwracają uwagę badacze – sięgają po smartfon, ponieważ się nudzą. Najlepszym remedium jest zaproponowanie czegoś w zamian.

W trakcie swojego wykładu dr Iwanicka nie podaje sprawdzonych, gotowych rozwiązań. Podkreśla, że takie nie istnieją. To co sprawdzi się w przypadku jednego dziecka, może zupełnie nie odnieść skutku w przypadku drugiego. Przedstawia za to, w jaki sposób myśleć o edukacji medialnej młodego człowieka, tak by stosować odpowiednie środki i narzędzia, które pozwolą uniknąć negatywnych skutków cyfrowego świata.
Zapraszamy do obejrzenia pełnego wykładu dr hab. Agnieszki Iwanickiej na naszym kanale YouTube oraz zapoznania się z prezentacją z wydarzenia. Naprawdę warto.