Popularność mediów społecznościowych nie zawsze idzie w parze z oceną ich wiarygodności. Czy z pozoru niewinne posty „przesyłane dalej” mogą mieć negatywne konsekwencje zarówno dla pojedynczych jednostek, jak i całego społeczeństwa? Na to i wiele innych pytań odpowiada dr Malwina Popiołek. Rozwój mediów społecznościowych i technologie cyfrowe ułatwiły medialną manipulację. Współcześnie, a szczególnie w czasie pandemii i wybuchu wojny w Ukrainie, internet zalała fala fake newsów. Dlaczego obecnie tak łatwo rozpowszechniać fałszywe informacje? >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Prowadzenie: dr Paulina Prędotka - dyrektor Centrum Edukacji Medialnej
Współczesny świat charakteryzuje się nowymi wyzwaniami, takimi jak przebodźcowanie, rozpraszacze, zmiana sposobu myślenia, permanentny lęk i napięcie, zjawisko FOMO, always on czy work without end. Zjawiska te przyczyniają się do zmęczenia poznawczego oraz emocjonalnego, a to z kolei może doprowadzić do depresji, wypalenia zawodowego czy innych zjawisk wpływających na funkcjonowanie jednostki a także organizacji. Podczas spotkania, realizowanego w ramach cyklu #MEDIAchallenge Centrum Edukacji Medialnej z Kielc, Marta Błońska demaskuje mechanizmy pobudzenia związane z nowymi technologiami. Przedstawia paletę technik i możliwości pracy z objawami stresu cyfrowego. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Prowadzenie: dr Paulina Prędotka - dyrektor Centrum Edukacji Medialnej
Cyfrowa manipulacja, dezinformacja – jak z nimi walczyć? Jak reagować, gdy dziecko stanie się ofiarą cyberprzemocy? Dezinformacja to zjawisko, z którym żyjemy od lat. Internet sprawił, że wpływa na setki milionów ludzi, błyskawicznie się rozprzestrzeniając. Żyjemy w czasach zdominowanych przez social media, które powodują, że dostęp do sprawdzonej i rzetelnej informacji jest utrudniony. Podczas spotkania dr Anna Hajdukiewicz, dyrektor Miejskiego Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Kielcach ukazuje, jak ważna jest profilaktyka, umiejętność wczesnej reakcji oraz właściwa pomoc dzieciom i młodzieży. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Prowadzenie: dr Paulina Prędotka - dyrektor Centrum Edukacji Medialnej
Kto jest narażony na atak bomby logicznej i jak przestępcy mogą przejąć nasz komputer, by użyć go do ,,kopania" kryptowalut czy ataku na strony internetowe banków? Na to pytanie odpowiada nasz ekspert, Zuzanna Polak z Centrum Cyberbezpieczeństwa NASK. W dzisiejszym odcinku dowiecie się, czym jest i jak działa ,,bomba logiczna" czyli specjalne oprogramowanie, które uruchomi się w określonym przez hakera czasie. Stosują je osoby, które próbują atakować strony banków, ale również używane są do działań terrorystycznych. Warto posłuchać o botnecie czyli sieci komputerów zainfekowanych złośliwym oprogramowaniem. Dzięki temu oprogramowaniu przestępcy używają zarażone komputery do swoich działań. Mogą też wykorzystywać je do szpiegowania aktywności ich właściciela np. podglądając hasła, które wpisuje na stronie banku. Cykl audycji ,,Pokolenie jutra” powstałej we współpracy Centrum Edukacji Medialnej z Ogólnopolską Siecią Edukacyjną i NASK. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
W dzisiejszym odcinku naświetlimy Wam temat clickbajtów, których głównym celem jest przyciągnięcie uwagi czytelnika. Są niebezpieczne, bo bardzo często stoją za nimi treści dezinformacyjne, wprowadzające w błąd czytelnika. Opowiemy też o kobiecie-stalkerce, która przez 5 lat atakowała warszawskiego chirurga. Na tym przykładzie dowiesz się czym tak naprawdę jest stalking i jakie metody stosują stalkerzy. Zajmiemy się również zjawiskiem cyfrowego kidnapingu, który jest związany z popularnym w internecie sharetingiem czyli udostepnianiem w sieci zdjęć dzieci. Cykl audycji ,,Pokolenie jutra” powstałej we współpracy Centrum Edukacji Medialnej z Ogólnopolską Siecią Edukacyjną i NASK. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
Bezpieczeństwo używanych przez nas komputerów i smartfonów jest dzisiaj bardzo ważne. Na szczęście w większości przypadków wystarczy podstawowa wiedza i świadomość, czego w sieci należy unikać. O tym wszystkim dowiesz się z dzisiejszego odcinka. Przeciętny internauta nie jest specjalistą od zabezpieczenia komputerów. Obce są mu bity, bajty i języki programowania. Tymczasem przestępcy coraz częściej wykorzystują technologię, ale również psychologię, by dobrać się do naszych komputerów, smartfonów i oczywiście kont bankowych. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Cykl audycji ,,Pokolenie jutra” powstałej we współpracy Centrum Edukacji Medialnej z Ogólnopolską Siecią Edukacyjną i NASK.
Autorzy dezinformacji stosują różne triki, by nas oszukać. W audycji poznasz łatwe w użyciu sposoby, jak nie dać się nabrać na cheapfake, fotomontaże czy inne manipulacje. Mówimy o narzędziach, które sprawdzą autentyczność zdjęcia z internetu czy... fotki znajomych z wakacji. Podajemy sposób na wykrycie manipulacji w filmie. Zachęcimy Cię do wypróbowania doskonałego narzędzia do zweryfikowania materiałów opublikowanych w sieci. Na koniec dowiesz się, jak sprawdzić czy konto na Twitterze albo Instagramie to bot czy żywy człowiek. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Cykl audycji ,,Pokolenie jutra” powstałej we współpracy Centrum Edukacji Medialnej i NASK.
W dzisiejszym odcinku omówimy sposoby i techniki, dzięki którym wzmocnisz swoją odporność na dezinformację. Dowiesz się, jakie sygnały wskazują, że możemy mieć do czynienia z dezinformacją. Poznasz także zagrożenia związane z bańkami informacyjnymi w mediach społecznościowych. Posłuchaj naszego podcastu i zdobądź odpowiednią wiedzę do walki z dezinformacją. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Cykl audycji ,,Pokolenie jutra” powstałej we współpracy Centrum Edukacji Medialnej i NASK.
W dzisiejszym odcinku omówimy działanie dezinformacji na przykładzie paniki, której efektem były braki i wzrost ceny cukru. Dowiesz się, jak fałszywe informacje o brakach w sklepach rozprzestrzeniały się w mediach społecznościowych i jak wpłynęły na zachowanie ludzi. Eksperci z NASK opracowali uniwersalny schemat działania dezinformacji, który przedstawimy w naszym podcaście. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Cykl audycji ,,Pokolenie jutra” powstałej we współpracy Centrum Edukacji Medialnej i NASK.
Autorzy dezinformacji używają wielu technik, by wprowadzić nas w błąd, dlatego warto być świadomym odbiorcą. Dzisiaj dowiecie się, jak nie dać się nabrać na zgniłego śledzia? Czemu stawianie chochoła to zdecydowanie nic dobrego? Co ma wspólnego zbieranie wiśni z dezinformacją? >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Cykl audycji ,,Pokolenie jutra” powstałej we współpracy Centrum Edukacji Medialnej i NASK.