Dzisiaj kolejne odwiedziny Politechniki Świętokrzyskiej. Czy rolnictwo to dobra nisza dla inżynierów? Na ten temat rozmawia Magdalena Galas-Klusek ze swoimi gośćmi: prof. Jakubem Takosoglu - dziekanem Wydziału Mechatroniki i budowy Maszyn Politechniki Świętokrzyskiej oraz dr inż. Łukaszem Nowakowskim. Zapraszay. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
Dzisiaj odwiedzimy Politechnikę Świętokrzyską i sprawdzimy jak wygląda tam dydaktyka. To jedna z niewielu uczelni, gdzie uczniowie mają laboratoria które przypominają prawdziwą fabrykę. W klasach są napędy hydrauliczne, pneumatyczne, roboty przemysłowe. Uczniowie dowiadują się jak programować roboty by rozpoznawały kształty i z taśmy wybierały konkretne elementy do produkcji.Jak wygląda przyszłość przemysłu, czy roboty zastąpią ludzi i będą wykonywać ciężką fizyczna pracę W jakich branżach wykorzystywana jest sztuczna inteligencja? Czy wiedzieliście, że nawet w automatycznych skrzyniach biegów czy układach hamulcowych jej elementy już dawno temu były na rynku? Gościem dr hab. Jakub Takosoglu, prof. PŚk, dziekan Wydziału Mechatroniki i budowy Maszyn Politechniki Świętokrzyskiej. Rozmowę prowadzi Magdalena Galas-Klusek. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
Może murować ściany budynków od rana do wieczora, sięga na wysokość 3 metrów i bez problemu mieści się w drzwiach – robot do murowania to najnowsza maszyna, która powstała na Politechnice Świętokrzyskiej i ma być odpowiedzią na brak chętnych do pracy na budowie. Gośćmi: Dr hab. Jakub Takosoglu, prof. PŚk, dziekan Wydziału Mechatroniki i budowy Maszyn Politechniki Świętokrzyskiej i Dr hab. inż. prof. Piotr Woś Rozmowę prowadzi Magdalena Galas-Klusek. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
W tym odcinku „Pokolenia jutra” powiemy o tym, jakie szanse daje nam sztuczna inteligencja, jakie nowe zawody mogą się pojawić na rynku pracy, jak szybkie są najnowocześniejsze superkomputery i jak one będą się rozwijać i wreszcie jakie wyzwania etyczne stoją przed nami w dobie rewolucji związanej z rozwojem AI. Gościmy dr Huberta Niewiadomskiego naukowca, przedsiębiorcę i muzyka. Rozmowę prowadzi Magdalena Galas-Klusek. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
Czy można zaplanować budżet Państwa lub reformę z użyciem sztucznej inteligencji? Jak zwiększyć wydajność pracowników? Jaki profil rozwoju powinni wybierać współcześni informatycy w obliczu rewolucji związanej z rozwojem sztucznej inteligencji? Jakie możliwości ma najnowszy model chatu GPT4? Kto posiada profile psychologiczne użytkowników Internetu? Gościmy dr Huberta Niewiadomskiego - przedsiębiorcę, naukowca i muzyka. Rozmowę prowadzi Magdalena Galas-Klusek. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
Czego poszukują naukowcy podczas eksperymentów z cząstkami elementarnymi, jak można rozpocząć pracę w szwajcarskim CERN czyli Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych? Ile wiemy o Wszechświecie a czego chcemy się dowiedzieć? Czy warto brać udział w olimpiadach fizycznych i bawić się prądem? Gościem „Pokolenia jutra” jest dr Hubert Niewiadomski naukowiec, przedsiębiorca i muzyk. Rozmowę prowadzi Magdalena Galas-Klusek. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
Zapraszamy na ostatni odcinek z cyklu „W cyfrowym świecie”. Dzisiaj powiemy o seniorach w wirtualnej rzeczywistości. Z seniorkami porozmawiamy o korzyściach dla osób starszych wypływających z umiejętnego posługiwania się narzędziem, jakim jest Internet. Poruszymy również takie zagadnienia jak: bezpieczeństwo w sieci, dezinformacja, misinformacja, jak stworzyć bezpieczne hasło czy zabezpieczyć swoje konto. Gościmy: Janinę Paras – prezes Uniwersytetu Trzeciego Wieku „Aktywni” i Teresę Dunajską – ambasadorkę „Głosu Seniora”. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
W tym odcinku „Pokolenia jutra” powiemy o relacjach muzyki i fizyki. Jak strojono instrumenty w przeszłości i jak kompozytorzy dostosowywali się do możliwości dawnych instrumentów? Czym są alikwoty i dlaczego elektroniczne instrumenty nie brzmią tak dobrze jak akustyczne? Czy chorał gregoriański umożliwia bezpośredni kontakt z Bogiem? Dlaczego naukowcy w szwajcarskim CERN często są jednocześnie zawodowymi muzykami? Naszym gościem będzie dr Hubert Niewiadomski naukowiec współpracujący z CERN, przedsiębiorca i muzyk. Rozmowę prowadzi Magdalena Galas-Klusek. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
W tym odcinku cyklu „Erystyka - jak wygrać każdy spór?" poznamy etyczne problemy związane z używaniem chwytów erystycznych i dowiemy się od czego zależy wartość moralna erystyki. Zapraszamy. Opracowanie tekstów: dr hab. Jan Franciszek Jacko, prof. UJ >> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<
Dziś powiemy o dzieciach w wirtualnej rzeczywistości. Poruszymy temat higieny cyfrowej, dezinformacji i tego jak krytycznie podchodzić do treści w Internecie. Co dzieciaki najczęściej oglądają w Internecie, z jakich aplikacji korzystają? Czy mają ograniczenia czasowe w korzystaniu z Internetu? O tym porozmawiamy z uczniami Szkoły Podstawowej nr 1 w Końskich i psycholog Ewą Pancer-Głowacką. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<