Nękanie, agresja słowna i hejt to zjawiska, które dotykają młodzież na różnych płaszczyznach. Przemoc rówieśnicza w szkole to poważny problem, ale również pole do działania. Jak możemy skutecznie uczyć tolerancji i empatii?
Młodzież powinna być świadoma, że hejt to nie tylko obraźliwe słowa czy agresywne zachowania, ale także działania, które mogą prowadzić do tragedii. Walka z hejtem to wspólna odpowiedzialność społeczności szkolnej. Działajmy razem, aby stworzyć szkołę, w której panuje kultura szacunku, a młodzież może rozwijać się w bezpiecznym i wspierającym środowisku..
Gość: dr hab. Marek Kochan, prof. Uniwersytetu SWPS.
Prowadzenie: dr Paulina Prędotka, dyrektor Centrum Edukacji Medialnej.
Zapraszamy
>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<
Uogólnienie wypowiedzi oponenta w dyskusji to jeden z popularnych chwytów erystycznych stosowanych, by pokazać absurd wypowiedzi. Jak obronić się przed atakiem przez uogólnienie?
W dzisiejszym odcinku „Erystyka – jak wygrać każdy spór?” prof. Jacko prezentuje kilka różnych wersji tego chwytu, ale również sposoby obrony przed jego skutkami.
Opracowanie tekstów: dr hab. Jan Franciszek Jacko, prof. UJ
>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<
Czy możemy dodać na Wikipedię zdjęcie polityka na plaży? Do czego używamy fotografii z zasobu Wikimedia Commons? Czy możemy je twórczo przerabiać: robić własne koszulki, torby z ilustracjami czy obrazami wielkich malarzy?
Na wszystkie te pytania w dzisiejszym odcinku odpowie Kamila Neuman, specjalistka ds. otwartej kultury w Wikimedia Polska.
>>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
W dzisiejszym odcinku zajmiemy się dwiema zasadami interpretacji badań empirycznych, które odnoszą się do erystyki. Pierwszą z nich jest reguła nie wychodzenia poza to, co wiemy w opisie rzeczywistości. Druga wymaga tego, by odróżniać przypuszczenia od faktów.
Zapraszamy.
Opracowanie tekstów: dr hab. Jan Franciszek Jacko, prof. UJ
>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<
Dla wielu osób zaskoczeniem jest, że źródłem zdjęć na Wikipedii nie jest ten serwis, a… Wikimedia Commons. Czym jest ten magazyn wolnych mediów i jak z niego skorzystać? Jakie należy spełnić warunki?
O tym wszystkim opowie Kamila Neuman, menadżerka ds. Otwartej Kultury, w rozmowie z Magdaleną Galas-Klusek w najnowszym odcinku „Pokolenia Jutra”.
Zapraszamy.
>>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
Ludzie mają skłonność do pochopnego wyciągania wniosków z jednorazowych obserwacji - zauważa Artur Schopenhauer. Takie erystyczne uogólnienia mogą prowadzić do błędnych i czasem niebezpiecznych wniosków.
>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<
W dzisiejszym odcinku kontynuujemy opowieść o projekcie EtnoWiki, dokumentującym folklor i tradycje ludowe z różnych regionów i krajów, realizowanym przez Wikimedia Polska oraz wikipedystów.
Nasz gość, Klara Sielicka-Baryłka, menedżerka ds. Otwartej Kultury Wikimedia Polska, opowie w rozmowie z Magdaleną Galas-Klusek m.in. o:
• Etnografii Karpat: międzynarodowym projekcie finansowanym przez Wikimedia Foundation, w którym wikipedyści z pięciu krajów uzupełniają treści etnograficzne regionu Karpat.
• Roku obrzędowym z Wikipedią: projekcie finansowanym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zawierającym siedem zwyczajów ludowych, które nie były dotąd opisane w Wikipedii.
• Ścinaniu kani: kaszubskim obrzędzie ludowym, polegającym na rytualnym straceniu kani, czyli ptaka uznawanego za symbol zła. Kania, podobnie jak Marzanna, jest wykonana ze słomy i tkaniny.
Zapraszamy.
>>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
W tym odcinku szerzej omówimy, czym są fortele. Poznamy ich podział na defensywne, czyli służące obronie stanowiska i ofensywne, których celem jest osłabienie pozycji oponenta. Te ostatnie stosowane są do ataku erystycznego. Dowiemy się też o stosowaniu perswazji i sofizmatach.
Opracowanie tekstów: dr hab. Jan Franciszek Jacko, prof. UJ
>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<
Czym jest erystyka? Jak obronić się przed manipulacją i skutecznie zapobiegać eskalacji konfliktów? Erystyka, czyli sztuka dyskutowania, ma na celu wywołanie przekonania lub wrażenia, że się ma rację, niezależnie od prawdziwości stanowiska. W tym sensie nie musi być poszukiwaniem prawdy, na co zwraca uwagę Schopenhauer. Cel w erystyce osiągamy, stosując fortele erystyczne (sztuczki). Mogą one służyć manipulacji, ale także obronie prawdziwych twierdzeń, zależnie od intencji i zastosowania.
Opracowanie tekstów: dr hab. Jan Franciszek Jacko, prof. UJ
>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<
Mało kto wie, że Wikipedia dokumentuje i promuje lokalne tradycje i zwyczaje w ramach projektu Etnowiki. Jest to inicjatywa społecznościowa, która polega na organizowaniu warsztatów, edytonów i dokumentacji związanych z tematami etnograficznymi i folklorystycznymi. Do współpracy przy tym projekcie włączyły się uniwersytety, szkoły, koła gospodyń wiejskich, rzemieślnicy i inne grupy zainteresowane zachowaniem dziedzictwa kulturowego. W tym odcinku podcastu „Pokolenia jutra” porozmawiamy o tym, w jaki sposób każdy i każda społeczność, nie tylko lokalna, może przyczynić się do zachowania naszego dziedzictwa kulturowego. Nasz gość, Klara Sielicka-Baryłka, menedżerka ds. Otwartej Kultury Wikimedia Polska, opowie też o tym, jak mogą młode i starsze osoby wspólnie uczyć się od siebie. Młodzi uczą się od starszych, jak robić wieńce dożynkowe czy koronki, a starsi uczą się od młodych, jak edytować Wikipedię i udostępniać swoje zasoby. Zapraszamy. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<