Masz czasem poczucie, że długie dyskusje nie przynoszą spodziewanych rezultatów? Szkoda Ci czasu na jałowe spory?
W dzisiejszym odcinku opowiemy między innymi o bezprzedmiotowych sporach. Będziecie zdziwieni, jak dużo jest takich sporów w naszym życiu. Jak sobie z nimi radzić? Zacznij od ustalenia, czy wszystkie strony biorące udział w rozmowie tak samo rozumieją pojęcia, którymi się posługujecie.
Zapraszamy.
Opracowanie tekstów: dr hab. Jan Franciszek Jacko, prof. UJ
>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<
Od dziś rozpoczynamy nasz cykl, w którym przyjrzymy się nowym technologiom w krajach Bliskiego Wschodu i Środkowej Azji.
Dziś powiemy o Iranie. Jak nowe technologie wykorzystywane są do inwigilacji obywateli, na jakim etapie jest program atomowy tego kraju, a także jak rozpoczęła się historia dronów Szahidów, które okryły się złą sławą w czasie wojny w Ukrainie?
Naszym gościem jest Marcin Krzyżanowski, orientalista z Uniwersytetu Jagiellońskiego, były dyplomata.
>>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
Czy zdarzyło Wam się być pod wrażeniem argumentacji, która wygląda na poprawną, ale prowadzi do błędnych wniosków? Jest to fortel znany w erystyce "błędem homonimii". Stosowanym tu zabiegiem jest sylogizm, czyli schemat, w którym wniosek wynika z dwóch zdań, mających ze sobą jakiś wspólny termin, który łączy te zdania ze sobą.
Dowiedz się jak się bronić przed homonimią w rozumowaniu?
Opracowanie tekstów: dr hab. Jan Franciszek Jacko, prof. UJ
>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<
W dzisiejszym odcinku dużo o fotografii. Jak wikipedyści zachęcają fotografów do dodawania zdjęć na Wikipedii, które ubarwniają hasła encyklopedii? Będzie też o krajowych i międzynarowodowych konkursach fotograficznych.
Zapraszamy.
>>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
Czy i jak komputery wyciągają dane z Wikipedii? Czy sztuczna inteligencja jest wykorzystywana do tworzenia haseł w największej na świecie encyklopedii?
W najnowszym odcinku na te między innymi tematy rozmawiać będzie Kamila Neuman, specjalistka ds. Otwartej Kultury w Wikimedia Polska, z Magdaleną Galas-Klusek, dziennikarką Radia Kielce..
Zapraszamy.
>>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
Co to są homonimy? Homonimia to wykorzystywanie wieloznaczności w sporze.
W dzisiejszym odcinku dowiecie się, kiedy i jak ją wykorzystać w dyskusji, a także jak się bronić w przypadku wykorzystania homonimii do ataku erystycznego.
Zapraszamy.
Opracowanie tekstów: dr hab. Jan Franciszek Jacko, prof. UJ
>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<
Skutecznymi metodami prowadzenia i wygrania sporu mogą być niekonfrontacyjne taktyki obronne.
Jedną z nich jest np. przemilczenie ataku i powrót do tematu rozmowy.
W najnowszym odcinku naszego cyklu poznaj inne taktyki, które ułatwiają prowadzenie sporu.
Zapraszamy.
Opracowanie tekstów: dr hab. Jan Franciszek Jacko, prof. UJ
>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<
Czy wiemy, czym jest edukacja medialna? Jakie są jej cele? Przed jakimi wyzwaniami stawia nas epoka cyfrowa? Na czym polega gotowość technologiczna?
Zapraszamy na wykład prof. dr hab. Agnieszki Ogonowskiej z Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, wygłoszony podczas uroczystej gali ogólnopolskiego konkursu ,,eduAKCJA medialna w szkole" w dniu. 8 grudnia 2023 roku w Kielcach.
Zapraszamy
>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<
Z badań opublikowanych przez The Guardian wynika, że miasta, które mają dobrze opracowane i ciekawe artykuły w Wikipedii, cieszą się też większym zainteresowaniem turystów.
W jaki sposób wspomóc promocję swojej miejscowości w Wikipedii? To wielka szansa zarówno dla dużych miast, jak i niewielkich małych miejscowości - przekonuje Kamila Neuman, specjalistka ds. Otwartej Kultury w Wikimedia Polska, z którą rozmawia Magdalena Galas-Klusek.
Zapraszamy.
>>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
Ten odcinek poświęcony jest erystycznemu uogólnieniu, czyli chwytowi polegającemu na wyciąganiu niewłaściwych wniosków z pojedynczych faktów. Poznacie dwa sposoby obrony przed takim chwytem: logiczną analizę i kontrprzykład. Logiczna analiza polega na wykazaniu błędów w uogólnieniu i podważeniu jego wiarygodności. Kontrprzykład polega na podaniu przykładu, który obala ogólne twierdzenie.
Opracowanie tekstów: dr hab. Jan Franciszek Jacko, prof. UJ
>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<