najnowsze podcasty

Wybierz cykl podcastów:

#cyberbezpieczenstwo#edukacjamedialna#wiedza

Hakerzy, haktywiści i happy slapping

Haker i hakerzy kojarzą się z osobami, których wiedza na temat komputerów oprogramowania wydaje się być magiczna. W dzisiejszym odcinku “Pokolenia Jutra” Zuzanna Polak z Centrum Bezpieczeństwa NASK objaśnia, kim są hakerzy. Odpowiada też na pytanie dotyczące wojska. Innym poruszanym tematem audycji jest happy slapping. To niezwykle groźne dla ofiar zjawisko, które na szczęście pojawia się coraz rzadziej w szkołach. Ważną rolę zapobiegającą odgrywają influencerzy, youtuberzy i osoby, które są dla dzieci i młodzieży autorytetem. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Zapraszamy.

8:3529.06.2023
#cyberbezpieczenstwo#edukacjamedialna

Kim jest szary kapelusz i czy ma coś wspólnego z Gandalfem?

W powszechnej świadomości istnieje przeświadczenie, że hakerzy to osoby o złych intencjach, które wykorzystują swoje umiejętności, by wykradać dane czy pieniądze. Tymczasem wyróżniamy kilka typów hakerów. Na przykład white hat (biały kapelusz) to specjalista, który wykorzystuje swoje umiejętności, by chronić bezpieczeństwo nasze lub organizacji. Black hat (czarny kapelusz) to jego alter ego - osoba, która jest przestępcą. Łamie zabezpieczenia i dokonuje cyberprzestępstw. Kim jest w takim razie grey hat (szary kapelusz)? O tym m.in. dowiecie się z najnowszego odcinka podcastu ,,Pokolenie jutra”, w którym Zuzanna Polak z Centrum Cyberbezpieczeństwa NASK opowie o szarych kapeluszach, ale również o tym, czym jest child grooming i kiedy przydaje się geolokalizacja. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Zapraszamy

11:5227.06.2023
#AI#edukacjamedialna#wiedza

#MEDIAchallenge: potencjał sztucznej inteligencji a horyzonty edukacji

Nie ustają dyskusje na temat zagrożeń, jakie niesie sztuczna inteligencja w naszym życiu, ale też w edukacji. Najczęściej jest to wizja uczniów czy studentów, za których prace pisze np. ChatGPT. Zaprosiliśmy dwóch ekspertów: prof. ALK dr hab. Aleksandrę Przegalińską-Skierkowską oraz dr Bartłomieja Balcerzaka, by zapytać ich o pogląd na temat wykorzystania AI w edukacji. –Co najmniej od połowy XIX wieku mamy do czynienia w środowisku edukacyjnym z replikacją fikcji albo fabrykowaniem fikcji. Nauczyciele coś zadają, uczniowie czy studenci coś tam piszą, korzystając z różnych zasobów. Weryfikacja tego, skąd pochodzą różne treści prac, jest bardzo trudna. Być może czas zapytać o weryfikację skuteczności tej metody w czasach internetu i sztucznej inteligencji – przekonywała prof. Przegalińska. Prowadzenie: dr Paulina Prędotka - dyrektor Centrum Edukacji Medialnej. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Zapraszamy.

58:5719.06.2023
#edukacjamedialna#higienacyfrowa

#MEDIAchallenge: edukacja seniorów w erze cyfrowej

Wykluczenie cyfrowe dotyka około 3.8 mln Polaków, z czego zdecydowana większość (3.6 mln) to osoby w wieku 47-74 lat – wynika z raportu Fiberhost (2022). Na szczęście problem dotykający seniorów jest zauważony i wiele osób, jak również instytucji próbuje go rozwiązać. Jedną z takich osób jest dr hab. inż. Łukasz Tomczyk z Uniwersytetu Jagiellońskiego, który był naszym gościem. W swoim wystąpieniu potwierdził, że w ostatnich latach kładziono duży nacisk na rozwój kompetencji cyfrowych dzieci i młodzieży, zapominając trochę o innej dużej grupie, czyli seniorach. Prowadzenie: dr Paulina Prędotka - dyrektor Centrum Edukacji Medialnej. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Zapraszamy.

0:4831.05.2023
#cyberbezpieczenstwo#socialmedia

Co robić, gdy spotkasz się z flamingiem, floodingiem czy FOMO?

W dzisiejszym odcinku zajmiemy się zjawiskami, które są powszechne we współczesnym internecie i pewnie każdy miał z nimi do czynienia. Mowa o flamingu, floodingu i FOMO. Wirtualny świat wciąż ewoluuje, otwiera nowe możliwości, ale również niesie za sobą różnego rodzaju zagrożenia. Warto być świadomym odbiorcą treści, znać niebezpieczeństwa i odpowiednio szybko reagować, szczególnie mając na uwadze dobro najmłodszych użytkowników sieci. To, co często wydaje się być błahym problemem, może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym uzależnień. Zuzanna Polak z Centrum Bezpieczeństwa NASK nie tylko przedstawia te zjawiska, ale również opowiada, jak sobie z nimi radzić. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Zapraszamy.

09:0020.06.2023
#Dezinformacja#edukacjamedialna#higienacyfrowa

Jak ochronić siebie i swoje dzieci przed złem w internecie?

W dzisiejszym odcinku opowiemy o tym, jak chronić nasze dzieci przed szkodliwymi treściami w internecie, weryfikować sensacyjne doniesienia informacyjne oraz jak rozpoznać fałszywe domeny. Gościem programu jest pani Zuzanna Polak z Centrum Cyberbezpieczeństwa NASK. Filtry kontroli rodzicielskiej powinny być obecne na wszystkich urządzeniach, których używa nasze dziecko . Coraz częściej dzieci korzystają ze smartfonów, dlatego warto skupić się na ochronie w tym konkretnym przypadku. Najmłodsze wymagają szczególnej uwagi i kontroli, do jakich stron mają dostęp, aby uniknąć np. treści pornograficznych. Fact-checking, czyli sprawdzanie wiarygodności informacji, jest szczególnie ważny w dzisiejszych czasach. Internet sprawił, że są osoby, które z różnych powodów publikują dezinformację. Mówimy co robić, a czego nie robić, gdy zetkniemy się z informacjami budzącymi nasze podejrzenie. Sporym zagrożeniem, szczególnie dla naszego portfela są fałszywe domeny. Przestępcy często wykorzystują tę technikę, by ukraść pieniądze z kont bankowych. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<

7:2502.06.2023
#cyberbezpieczenstwo#socialmedia

Czym jest doxing i czy można używać emotikonów w kontaktach z nauczycielem?

Pierwszym tematem, jaki poruszymy w 10 już odcinku „Pokolenie jutra” będzie doxing. Opowiemy, czym jest i co go różni od stalkingu. Dowiesz się też, jak się przed nim zabezpieczyć. Czy warto w social mediach podawać swoje nazwisko? Przeanalizujemy zarówno korzyści, jak i ryzyko związane z ujawnianiem swojej tożsamości online. Wszystko, co związane jest z naszą prywatnością w sieci ma znaczenie. Każdy spotkał się z negatywnymi zachowaniami w internecie. Warto wiedzieć, że widząc je możemy zareagować, zgłaszając takie przypadki do „Dyżurnetu”, bo dzięki temu chronimy nie tylko siebie, ale również innych. Każdy wie, co to są emotikony, ale nie każdy pewnie wie, skąd się wzięły i jaka jest historia ich powstania. Czy wiesz, jakich emotikonów używać, a których lepiej unikać? O tym wszystkim powiemy na koniec dzisiejszego podcastu. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Zapraszamy

10:4029.05.2023
#cyberbezpieczenstwo#Dezinformacja#fakenews

Co to jest doomsurfing i dlaczego może być groźny?

Dzisiaj porozmawiamy z Zuzanną Polak, specjalistką z NASK o deepfake'u. Kto szczególnie narażony jest na manipulację filmów wideo? Ta technologia budzi obawy związane z dezinformacją, manipulacją i potencjalnym wykorzystaniem w celach szkodliwych, takich jak oszustwa lub szantaż. Zajmiemy sie również zjawiskiem doomsurfingu, zwanego również doomscrollingiem. To niebezpieczne zjawisko bo powoduje, ze osoby nim dotknięte często wpadają w spiralę negatywnych emocji, które mogą prowadzić do zwiększonego poziomu stresu, lęku i depresji. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Zapraszamy

5:5419.05.2023
#edukacjamedialna#higienacyfrowa

#MEDIAchallenge: edukacja medialna w rodzinie

Rozwijanie kompetencji medialnych u dzieci i młodzieży to klucz do odróżniania informacji fałszywych od prawdziwych. Wspieranie najmłodszych w poznawaniu świata mediów nie tylko pozwala na bezpieczne korzystanie z cyfrowych udogodnień, ale również buduje rodzinne więzi. Informacje pochodzące z mediów codziennie bombardują nieukształtowane umysły naszych dzieci. Dlatego tak ważne jest, aby nauczyć je krytycznego analizowania przekazów. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Zapraszamydo wysłuchania spotkania z dr hab. Agnieszka Iwanicką, pedagogiem i medioznawczynią z Zakładu Edukacji Medialnej na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Prowadzenie: dr Paulina Prędotka - dyrektor Centrum Edukacji Medialnej.

52:3705.05.2023
#Dezinformacja#edukacjamedialna#fakenews

#MEDIAchallenge: praktycznie o fact-checkingu

W dzisiejszych czasach, kiedy informacje rozprzestrzeniają się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, a fałszywe wiadomości mogą wprowadzać w błąd miliony ludzi, fact-checking staje się kluczowym narzędziem w walce o prawdę. Podczas naszego najnowszego podcastu, eksperci omówili znaczenie oraz proste sposoby weryfikacji informacji, które każdy z nas może zastosować. Nasi prelegenci krótko przedstawili historię fact-checkingu internetowego, który ma już blisko 30 lat. Wspomnieli również o słynnych, w tym również polskich, tzw. urban legends, czyli opowieściach, które w różnych wersjach krążą po świecie i najczęściej są zlepkiem faktów i fikcji. Polskim przykładem jest warszawska legenda o „Czarnym Romanie”. W dalszej części zaprezentowali techniki stosowane przez autorów dezinformacji, podkreślając, że ich znajomość często ustrzeże nas przed przestępcami, którzy też oczywiście próbują manipulować swoimi ofiarami.Na koniec słuchacze poznali zasady fact-checkingu oraz kilka metod, którymi można zweryfikować docierające do nas informacje. Zobaczyli, jak w praktyce posługiwać się techniką zwaną „wyszukiwanie obrazu”, oraz, w jaki sposób korzystać z tzw. „Maszyny czasu”. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Prowadzenie: dr Paulina Prędotka - dyrektor Centrum Edukacji Medialnej

1:28:3527.04.2023
Jakie są największe fake newsy w historii?