Wybierz cykl podcastów:
#Mediachallenge
Zobacz listę odcinkówErystyka
Zobacz listę odcinkówPokolenie jutra
Zobacz listę odcinkówErystyka – jak wygrać każdy spór?
Odcinek 2. Słownik pojęć erystycznych
W tym odcinku szerzej omówimy, czym są fortele. Poznamy ich podział na defensywne, czyli służące obronie stanowiska i ofensywne, których celem jest osłabienie pozycji oponenta. Te ostatnie stosowane są do ataku erystycznego. Dowiemy się też o stosowaniu perswazji i sofizmatach.
Opracowanie tekstów: dr hab. Jan Franciszek Jacko, prof. UJ
>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<
Erystyka – jak wygrać każdy spór? Odcinek 1. Wstęp do erystyki
Czym jest erystyka? Jak obronić się przed manipulacją i skutecznie zapobiegać eskalacji konfliktów? Erystyka, czyli sztuka dyskutowania, ma na celu wywołanie przekonania lub wrażenia, że się ma rację, niezależnie od prawdziwości stanowiska. W tym sensie nie musi być poszukiwaniem prawdy, na co zwraca uwagę Schopenhauer. Cel w erystyce osiągamy, stosując fortele erystyczne (sztuczki). Mogą one służyć manipulacji, ale także obronie prawdziwych twierdzeń, zależnie od intencji i zastosowania.
Opracowanie tekstów: dr hab. Jan Franciszek Jacko, prof. UJ
>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<
Etnowiki. Jak Wikipedia pomaga zachować lokalne tradycje i folklor?
Mało kto wie, że Wikipedia dokumentuje i promuje lokalne tradycje i zwyczaje w ramach projektu Etnowiki. Jest to inicjatywa społecznościowa, która polega na organizowaniu warsztatów, edytonów i dokumentacji związanych z tematami etnograficznymi i folklorystycznymi. Do współpracy przy tym projekcie włączyły się uniwersytety, szkoły, koła gospodyń wiejskich, rzemieślnicy i inne grupy zainteresowane zachowaniem dziedzictwa kulturowego. W tym odcinku podcastu „Pokolenia jutra” porozmawiamy o tym, w jaki sposób każdy i każda społeczność, nie tylko lokalna, może przyczynić się do zachowania naszego dziedzictwa kulturowego. Nasz gość, Klara Sielicka-Baryłka, menedżerka ds. Otwartej Kultury Wikimedia Polska, opowie też o tym, jak mogą młode i starsze osoby wspólnie uczyć się od siebie. Młodzi uczą się od starszych, jak robić wieńce dożynkowe czy koronki, a starsi uczą się od młodych, jak edytować Wikipedię i udostępniać swoje zasoby. Zapraszamy. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
MEDIAchallenge: Wikipedia dla nauczycieli – szansa czy wyzwanie?
O tym, że świat się zmienia, wiemy wszyscy. Dziś każdy z nas poszukuje nowych pomysłów na skuteczną i przyjazną edukację. Odchodzimy od modelu transmisji wiedzy na rzecz kompetencji XXI wieku. Krytyczne myślenie, kreatywność, komunikacja i kooperacja – to kluczowe umiejętności. Dowiedz się, jak rozwinąć je u swoich uczniów, pracując z Wikipedią. Odkryj nowe ścieżki edukacji. Tworzenie artykułów, analiza źródeł, nauka świadomego podejścia do informacji pomagają w rozpoznawaniu wiarygodnych przekazów. Praca nad wspólnym budowaniem bazy wiedzy może być fascynującym doświadczeniem, które angażuje uczniów. To także doskonała okazja do nauki odpowiedzialności za publikowane treści i zasad etyki dziennikarskiej. Ten innowacyjny sposób nauczania przygotuje młodzież do wyzwań współczesnego świata. Zapraszamy >> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<
Czy uczniowie mogą tworzyć Wikipedię?
Każdy, kto korzysta z Wikipedii widział prawdopodobnie przycisk „Edytuj”. Po jego kliknięciu, w edytorze otwiera się czytany artykuł i możemy w nim coś dodać, usunąć lub zmienić. Ten proces pokazuje filozofię działania Wikipedii. Każdy z nas może opracować i napisać artykuł na wybrany temat, ale może też dokładać mniejsze elementy do już istniejących treści. W tym odcinku podcastu ,,Pokolenie Jutra” porozmawiamy o tworzeniu tej największej na świecie encyklopedii. Nasz gość, Klara Sielicka-Baryłka, menadżerka ds. Otwartej Komunikacji Wikimedia Polska, opowie o tym, co i jak edytować. Podpowie, jak niewielkie miejscowości i osoby w nich zamieszkałe, mogą pokazać światu swoją „małą ojczyznę. Zapraszamy. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
#MEDIAchallenge: Wikipedia dla uczniów – przyjaciel czy wróg?
Wikipedia to największa na świecie encyklopedia, z której każdy pewnie chociaż raz korzystał. Budują jej zasoby wolontariusze z różnych krajów i kultur. Współtworzenie jej zawartości to ekscytująca intelektualna przygoda oraz możliwość nauki wielu przydatnych w życiu technologii. W dzisiejszym odcinku #MEDIAchallenge Klara Sielicka-Baryłka zachęca młodzież do współtworzenia i wzbogacania zasobów tej encyklopedii. Przekonuje, że każdy może dołożyć swoją cegiełkę. >> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<
Co jest ency w Wikipedii?
Wikipedia to największa wirtualna encyklopedia świata, która zawiera ponad 55 milionów artykułów w ponad 300 językach. Każdego dnia tysiące wolontariuszy tworzy, edytuje i uzupełnia jej treści, dzieląc się swoją wiedzą z całym światem. Jak to się dzieje? Jakie są zasady i standardy pracy nad Wikipedią? Jak można dołączyć do społeczności Wikipedii i współtworzyć tę niezwykłą bazę wiedzy? W tym odcinku podcastu ,,Pokolenie Jutra” odpowiemy na te i wiele innych pytań. Naszym gościem jest Klara Sielicka-Baryłka, menadżerka do spraw edukacji Wikimedia Polska-organizacji, która zajmuje się promowaniem i wspieraniem projektów Wikimedia w Polsce, w tym Wikipedii. Klara opowie nam o swojej pracy, o misji i wartościach Wikimedia, o wyzwaniach i sukcesach Wikipedii, a także o tym, jak Wikipedia może być użyteczna w nauce i edukacji. Dowiedzcie się, jak możecie korzystać z niej nie tylko jako czytelnicy, ale także jako autorzy i redaktorzy. Zapraszamy. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
#MEDIAchallenge: cyfrowa tożsamość a własne ja młodzieży
#MEDIAchallenge: cyfrowa tożsamość a własne ja młodzieży Media społecznościowe z jednej strony pozwalają na wyrażanie siebie, pokazywanie swoich pasji i wartości, a także nawiązywanie kontaktów z ludźmi o podobnych zainteresowaniach czy doświadczeniach. Z drugiej zaś, narażają ich na porównywanie się z wyidealizowanymi obrazami celebrytów czy idoli, co może prowadzić do obniżenia własnej samooceny. Nasz gość dr Anna Kalinowska-Balcerzak mówi o różnych tożsamościach, o płynących z nich zagrożeniach. Radzi, jak zachować równowagę między życiem online i offline. Zapraszamy >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<
Jak działa Wikipedia?
Kiedyś, gdy czegoś nie wiedzieliśmy, to sięgaliśmy po encyklopedię. Dzisiaj wpisujemy w wyszukiwarce internetowej zapytanie, które bardzo często kieruje nas do… hasła w Wikipedii. To największa i stale rozbudowywana baza wiedzy. Korzystają z niej miliony ludzi na całym świecie. Wykorzystywana jest w edukacji, współtworzą ją studenci, naukowcy, dziennikarze i biznesmeni. Dzisiejszym odcinkiem rozpoczynamy, przygotowany wspólnie z fundacją Wikimedia Polska, cykl poświęcony Wikipedii. Jak powstają hasła? Kto je tworzy, a kto redaguje? O tym wszystkim opowie Klara Sielicka-Baryłka, menadżerka ds. Otwartej Edukacji w Wikimedia Polska. Zapraszamy! >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
#MEDIAchallenge: cyborgiczna przyszłość – technologie cyfrowe wewnątrz nas
Media, technologie kontra zmysły i ciało? A może istnieje połączenie, może są punkty styczne? W jaki sposób biomedia mogą usprawnić komunikowanie się człowieka ze światem? Na te i wiele innych pytań odpowiadamy podczas webinaru #MEDIAchallenge: cyborgiczna przyszłość - technologie cyfrowe wewnątrz nas, zorganizowanego przez Centrum Edukacji Medialnej, Biomedia, czyli technologie zastępujące zmysły i zagnieżdżające się wewnątrz naszych ciał to przyszłość technologii cyfrowych i komunikacji społecznej. Dzięki protezom zmysłów i bezpośredniej komunikacji z mózgiem będzie można usprawnić nasze sposoby komunikowania się ze światem oraz otworzyć się na zupełnie nowe doznania. Jakie są niebezpieczeństwa i cena, którą przyjdzie nam za to zapłacić? Maszyny medialne nie będą dostępne dla wszystkich i nie będą pracowały wyłącznie dla pożytku tych, którzy zdecydują się na korzystanie z nich. Czy komputery staną się immanentną częścią naszego ciała? Kiedy spełnią się wizje pokazywane dotychczas w filmach science fiction? O tym wszystkim opowiada nasz gość, profesor Piotr Celiński.
