najnowsze podcasty

Wybierz cykl podcastów:

#edukacjamedialna#konflikt#wiedza

Jak w Iranie nowe technologie służą inwigilacji obywateli?

Od dziś rozpoczynamy nasz cykl, w którym przyjrzymy się nowym technologiom w krajach Bliskiego Wschodu i Środkowej Azji.

Dziś powiemy o Iranie. Jak nowe technologie wykorzystywane są do inwigilacji obywateli, na jakim etapie jest program atomowy tego kraju, a także jak rozpoczęła się historia dronów Szahidów, które okryły się złą sławą w czasie wojny w Ukrainie?

Naszym gościem jest Marcin Krzyżanowski, orientalista z Uniwersytetu Jagiellońskiego, były dyplomata.

>>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<

10:1905.01.2024
#erystyka#fortele#homonimia#synonimia

Erystyka – jak wygrać każdy spór?
Odcinek 11. Pułapka fałszywych wniosków

Czy zdarzyło Wam się być pod wrażeniem argumentacji, która wygląda na poprawną, ale prowadzi do błędnych wniosków? Jest to fortel znany w erystyce "błędem homonimii". Stosowanym tu zabiegiem jest sylogizm, czyli schemat, w którym wniosek wynika z dwóch zdań, mających ze sobą jakiś wspólny termin, który łączy te zdania ze sobą.

Dowiedz się jak się bronić przed homonimią w rozumowaniu?

Opracowanie tekstów: dr hab. Jan Franciszek Jacko, prof. UJ

>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<

6:5005.01.2024
#fotografia#wiedza#Wikipedia

Wikipedia dla fotografów

W dzisiejszym odcinku dużo o fotografii. Jak wikipedyści zachęcają fotografów do dodawania zdjęć na Wikipedii, które ubarwniają hasła encyklopedii? Będzie też o krajowych i międzynarowodowych konkursach fotograficznych.

Zapraszamy.

>>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<

8:0103.01.2024
#edukacjamedialna#Wikipedia

Czy komputery korzystają z Wikipedii?

Czy i jak komputery wyciągają dane z Wikipedii? Czy sztuczna inteligencja jest wykorzystywana do tworzenia haseł w największej na świecie encyklopedii?

W najnowszym odcinku na te między innymi tematy rozmawiać będzie Kamila Neuman, specjalistka ds. Otwartej Kultury w Wikimedia Polska, z Magdaleną Galas-Klusek, dziennikarką Radia Kielce..

Zapraszamy.

>>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<

5:4622.12.2023
#erystyka#homonimia#konflikt#taktyka

Erystyka – jak wygrać każdy spór?
Odcinek 10. Jak reagować na słowa wieloznaczne?

Co to są homonimy? Homonimia to wykorzystywanie wieloznaczności w sporze.

W dzisiejszym odcinku dowiecie się, kiedy i jak ją wykorzystać w dyskusji, a także jak się bronić w przypadku wykorzystania homonimii do ataku erystycznego.

Zapraszamy.

Opracowanie tekstów: dr hab. Jan Franciszek Jacko, prof. UJ

>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<

10:0829.12.2023
#erystyka#fortele#konflikt#taktyka

Erystyka – jak wygrać każdy spór?
Odcinek 9. Jak zapobiegać eskalacji konfliktu?

Skutecznymi metodami prowadzenia i wygrania sporu mogą być niekonfrontacyjne taktyki obronne. Jedną z nich jest np. przemilczenie ataku i powrót do tematu rozmowy.

W najnowszym odcinku naszego cyklu poznaj inne taktyki, które ułatwiają prowadzenie sporu.

Zapraszamy.

Opracowanie tekstów: dr hab. Jan Franciszek Jacko, prof. UJ

>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<

5:5822.12.2023
#edukacjamedialna#socialmedia#wiedza

Edukacja medialna 4.0 a rozwój mediasfery

Czy wiemy, czym jest edukacja medialna? Jakie są jej cele? Przed jakimi wyzwaniami stawia nas epoka cyfrowa? Na czym polega gotowość technologiczna?

Zapraszamy na wykład prof. dr hab. Agnieszki Ogonowskiej z Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, wygłoszony podczas uroczystej gali ogólnopolskiego konkursu ,,eduAKCJA medialna w szkole" w dniu. 8 grudnia 2023 roku w Kielcach.

Zapraszamy

>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<

34:3619.12.2023
#fotografia#wiedza#Wikipedia

Jak promować miasta w Wikipedii?

Z badań opublikowanych przez The Guardian wynika, że miasta, które mają dobrze opracowane i ciekawe artykuły w Wikipedii, cieszą się też większym zainteresowaniem turystów.

W jaki sposób wspomóc promocję swojej miejscowości w Wikipedii? To wielka szansa zarówno dla dużych miast, jak i niewielkich małych miejscowości - przekonuje Kamila Neuman, specjalistka ds. Otwartej Kultury w Wikimedia Polska, z którą rozmawia Magdalena Galas-Klusek.

Zapraszamy.

>>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<

5:2915.12.2023
#edukacjamedialna#erystyka#konflikt#perswazja

Erystyka – jak wygrać każdy spór?
Odcinek 8. Jak reagować na uogólnienia wypowiedzi?

Ten odcinek poświęcony jest erystycznemu uogólnieniu, czyli chwytowi polegającemu na wyciąganiu niewłaściwych wniosków z pojedynczych faktów. Poznacie dwa sposoby obrony przed takim chwytem: logiczną analizę i kontrprzykład. Logiczna analiza polega na wykazaniu błędów w uogólnieniu i podważeniu jego wiarygodności. Kontrprzykład polega na podaniu przykładu, który obala ogólne twierdzenie.

Opracowanie tekstów: dr hab. Jan Franciszek Jacko, prof. UJ

>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<

6:2215.12.2023
#fotografia#Wikipedia

Zwiedzaj z Wikipedią

W „Pokoleniu jutra” sprawdzimy dziś, czy Wikipedia może być największym na świecie przewodnikiem po muzeach, ale również miastach czy krajach. Dowiemy się też, jakie są zasady dodawania zdjęć, obrazów czy zabytków. O tym wszystkim Magdalena Galas-Klusek rozmawia z Kamilą Neuman, menadżerką ds. Otwartej Kultury w Wikimedia Polska.

Zapraszamy.

>>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<

5:2111.12.2023
Jakie są największe fake newsy w historii?