najnowsze podcasty

Wybierz cykl podcastów:

#AI#edukacjamedialna#Sztuczna inteligencja#wiedza

Czy sztuczna inteligencja zabierze nam pracę?

W tym odcinku audycji dowiesz się, jak sztuczna inteligencja wpływa na rynek pracy. Naszym gościem jest Bartłomiej Balcerzak, doktor informatyki i ekspert z zakresu uczenia maszynowego, który podzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem na temat tego, jak wykorzystać zalety i uniknąć ryzyk związanych z nowymi technologiami. Posłuchaj, jakie kompetencje cyfrowe są niezbędne dla młodzieży, które zawody są zagrożone wymarciem, a jakie będą nadal potrzebne w przyszłości. Zainspiruj się i zacznij kształtować swoje własne CV. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<

9:5829.09.2023
#edukacjamedialna#Sztuczna inteligencja#wiedza

Jak sztuczna inteligencja pomaga w tworzeniu leków?

Strach przed technologią nie jest niczym nowym. Starożytni Grecy lubili narzekać, że pisanie niszczy kulturę, bo nikt nie będzie już niczego pamiętał. Telewizja miała z całych pokoleń zrobić bezmózgie zombie, a gry komputerowe, psychopatycznych morderców. Dlatego też w tej audycji zapominamy na chwilę o lękach i puszczamy wodzę optymistycznej nadziei. Opowiemy o potencjale sztucznej inteligencji dla dobra całej ludzkości oraz dla każdego człowieka z osobna. Dowiecie się m.in. jak dzięki sztucznej inteligencji tworzone są lepsze i co bardzo ważne, dużo szybciej, nowe leki oraz dlaczego stała się zmorą przestępców. Zapraszamy! >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<

7:3621.09.2023
#edukacjamedialna#higienacyfrowa#socialmedia

Co to jest cyfrowe zen i jak Tik-tok wpłynął na nasz odbiór świata?

Troska o dobrostan psychiczny dzieci i młodzieży obecnie jest jednoznacznie skorelowana z ich aktywnością online. Hejt, patochallenge, uzależnienie od technologii to dopiero początek postaw i zachowań, które już teraz trzeba identyfikować w szkołach i reagować nie zakazami, ale pozytywnymi praktykami. Cyfrowy zen ma wskazać młodym ludziom, jak ważne w ich dalszym życiu będą kompetencje umiaru i “odłączenia” oraz w jaki sposób poprzez korzystanie z technologii mogą się rozwijać, a nie zamykać “w swoim świecie”. Zapraszamy! >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<

9:4419.09.2023
#Sztuczna inteligencja#wiedza

Jak sztuczna inteligencja się uczy i czy ma poglądy polityczne?

Wiemy już, czym jest sztuczna inteligencja, a dzisiaj dowiemy się, jak to się dzieje, że potrafi się nauczyć. W dużym skrócie to proces oparty na matematyce i statystyce, ale przedstawimy go w taki sposób, że na pewno zrozumiecie! Poglądy polityczne oparte są na wiedzy na konkretny temat i doświadczeniu. Oczywiście spory udział w tym, jakie mamy poglądy, nie tylko polityczne, ma środowisko, w którym żyjemy, przyjaciele, rodzina. Wiemy już, że sztuczna inteligencja uczy się, czyli pochłania wiedzę. Nie ma przyjaciół, czy rodziny, więc jeśli ma poglądy polityczne, to wywnioskowane z danych, jakie jej dostarczamy. Na ten temat jest szereg badań naukowych, a o niektórych z nich opowie dr Bartłomiej Balcerzak. Zapraszamy. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<

11:1514.09.2023
#edukacjamedialna#higienacyfrowa#socialmedia#wiedza

Jak aplikacje i urządzenia mierzące postępy mają nam służyć do samodoskonalenia się?

Bądź najlepszą wersją siebie! - codziennie bombardują nas przekazy z każdej strony. Czy jednak cena wyśrubowanych oczekiwań co do ciała, osiągnięć i stylu życia nie będzie za wysoka dla młodych ludzi, którzy staną się przesadnie „wyregulowanymi” dorosłymi? W jaki sposób technologia ma wspierać ich rozwój, a nie wprowadzać w kompleksy? Czy nie staliśmy się dobrowolnymi zakładnikami urządzeń i aplikacji, które mierzą, przypominają i cały czas nas obserwują? To podstawowe pytania, przed którymi stoją nauczyciele, pedagodzy i edukatorzy w obliczu post pandemicznej codzienności, gdzie technologia na stałe zagościła w życiu nas wszystkich, z jednej strony monitorując parametry życia, z drugiej zachęcając do doskonałości. Odpowiedzi na te pytania poszukują młodzi ludzie, którzy coraz częściej status społeczny czy poczucie własnej wartości definiują poprzez osiągnięcia i zasoby w świecie online. Podczas tego odcinka zastanowimy się, w jaki sposób wypracowywać i przekazywać młodzieży dobre wzorce, które przeciwdziałają cyfrowemu wypaleniu, które prędzej czy później im grozi oraz jak efektywnie korzystać z metod tzw. technologii siebie, możliwych do praktykowania zarówno offline, jak i online. Zapraszamy. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<

9:5512.09.2023
#Sztuczna inteligencja

Czym jest sztuczna inteligencja i czy nas zje?

Zacznijmy od poznania się. AI jest wszędzie, wystarczy rzucić kamieniem, a na 50 proc. trafimy w kogoś, kto uważa się za influencera, jeśli chodzi o sztuczną inteligencję. Boomerzy widzą w niej całe zło tego świata, kolejne po Rock n. Rollu i kolorowej telewizji. Millenialsom kojarzy się z czasami, kiedy Arnold Schwarzenegger nie miał brzuszka, a oni jeszcze mogli pić trzy energetyki dziennie. Pewnie wśród was też każdy ma na ten temat jakieś zdanie. Nie da się jednak zaprzeczyć, żyjemy w świecie, gdzie sztuczna inteligencja przenika wiele dziedzin życia. Tym bardziej warto, jest dowiedzieć się, co to jest, sztuczna inteligencja? Gdzie w naszym życiu jest obecna i czy faktycznie jest wszędzie i nas zje? O tym wszystkim opowie dr Bartłomiej Balcerzak. Zapraszamy. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<

12:0507.09.2023
#edukacja medialna#socialmedia

Make or fake: czy w sieci mamy więcej niż jedną tożsamość?

W dzisiejszym odcinku "Pokolenie jutra" zajmiemy się istotnymi aspektami naszej obecności w sieci. Zastanowimy się, czy cyfrowa tożsamość może być wielowymiarowa, to znaczy zmieniać się w zależności od tego, jaki np. serwis społecznościowy używamy? Czy jesteśmy w różnych serwisach sieciowych zupełnie innymi osobami i jak to wpływa na naszą tożsamość w świecie cyfrowym? Naszym gościem jest dr Anna Kalinowska-Balcerzak, kulturoznawca, badaczka społeczno-kulturowa, która podkreśla, że rodzaj postów i komunikowanych treści może determinować, jak postrzegamy samych siebie online. Zwraca też uwagę na to, że różnorodność komunikacji może prowadzić do rozmycia kategorii i pojęć, które przez wiele lat uznawaliśmy za stabilne. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<

8:1405.09.2023
#cyberbezpieczenstwo#socialmedia#wiedza

Ciemna strona internetu: patostreaming i sexting

Dzisiejszy odcinek ,,Pokolenia Jutra" poświęciliśmy ciemnej stronie internetu. Opowie o niej nasz gość Zuzanna Polak z Centrum Cyberbezpieczeństwa NASK. Najpierw dowiemy się, czym są patotreści. Rozważymy, dlaczego dzieci oglądają, ale również przesyłają i co gorsze nieraz publikują patotreści. Poznamy działanie algorytmów w popularnych serwisach społecznościowych. W drugiej części skupimy się na sextingu, czyli wysyłaniu treści o charakterze seksualnym. Przedstawimy groźne konsekwencje takiego zachowania i omówimy, dlaczego młodzi ludzie często angażują się w sexting. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<

10:0201.09.2023

Nastolatki 3.0, nomofobia i offline challenge

W dzisiejszym odcinku cyklu "Pokolenie Jutra" rozmawiamy o nowych wyzwaniach, z którymi borykają się nastolatki w erze technologii. Dowiemy się, kim są nastolatki 3.0, czym jest nomofobia i jak wygląda offline challenge. "Nastolatki 3.0" to cyklicznie badanie nastolatków, którzy wychowali się z technologią mobilną, realizowane przez NASK Co roku analizowany jest wpływ jakie nowe technologie wprowadzają w ich życie. Badane są korzyści, ale również wyzwania dla młodych ludzi. Czy próbowaliście przeżyć chociaż jeden dzień bez smartfona? No właśnie, pewnie się boicie? To właśnie jest jeden z objawów nomofobii. Jeśli jednak chcecie spróbować, to koniecznie dowiedzcie się co to jest „offline challenge”. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<

10:3125.08.2023
#cyberbezpieczenstwo#socialmedia

Czym jest likejacking i co skrywają lootboksy?

Pomysłowość internetowych oszustów nie zna granic. Wszystkim użytkownikom popularnych sieci społecznościowych grozi zjawisko zwane likejackingiem. Jest to rodzaj phishingu, który polega na „kradzieży” naszego polubienia strony przestępcy. Gdy padniemy ofiarą tego procederu, to sami też, nieświadomie, zarażamy naszych znajomych. Równie groźnym zjawiskiem są lootboksy. To specjalne „skrzynki” z różnymi dodatkami do gier, które gracze mogą kupić. Problem polega na tym, że zanim nie kupimy i otworzymy taki lootboks to nie znamy jego zawartości. Kupujemy więc „kota w worku”, a najczęściej po prostu nic. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<

10:7018.08.2023
Jakie są największe fake newsy w historii?