najnowsze podcasty

Wybierz cykl podcastów:

#cyberbezpieczenstwo#socialmedia

Co robić, gdy spotkasz się z flamingiem, floodingiem czy FOMO?

W dzisiejszym odcinku zajmiemy się zjawiskami, które są powszechne we współczesnym internecie i pewnie każdy miał z nimi do czynienia. Mowa o flamingu, floodingu i FOMO. Wirtualny świat wciąż ewoluuje, otwiera nowe możliwości, ale również niesie za sobą różnego rodzaju zagrożenia. Warto być świadomym odbiorcą treści, znać niebezpieczeństwa i odpowiednio szybko reagować, szczególnie mając na uwadze dobro najmłodszych użytkowników sieci. To, co często wydaje się być błahym problemem, może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym uzależnień. Zuzanna Polak z Centrum Bezpieczeństwa NASK nie tylko przedstawia te zjawiska, ale również opowiada, jak sobie z nimi radzić. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Zapraszamy.

09:0020.06.2023
#Dezinformacja#edukacjamedialna#higienacyfrowa

Jak ochronić siebie i swoje dzieci przed złem w internecie?

W dzisiejszym odcinku opowiemy o tym, jak chronić nasze dzieci przed szkodliwymi treściami w internecie, weryfikować sensacyjne doniesienia informacyjne oraz jak rozpoznać fałszywe domeny. Gościem programu jest pani Zuzanna Polak z Centrum Cyberbezpieczeństwa NASK. Filtry kontroli rodzicielskiej powinny być obecne na wszystkich urządzeniach, których używa nasze dziecko . Coraz częściej dzieci korzystają ze smartfonów, dlatego warto skupić się na ochronie w tym konkretnym przypadku. Najmłodsze wymagają szczególnej uwagi i kontroli, do jakich stron mają dostęp, aby uniknąć np. treści pornograficznych. Fact-checking, czyli sprawdzanie wiarygodności informacji, jest szczególnie ważny w dzisiejszych czasach. Internet sprawił, że są osoby, które z różnych powodów publikują dezinformację. Mówimy co robić, a czego nie robić, gdy zetkniemy się z informacjami budzącymi nasze podejrzenie. Sporym zagrożeniem, szczególnie dla naszego portfela są fałszywe domeny. Przestępcy często wykorzystują tę technikę, by ukraść pieniądze z kont bankowych. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<

7:2502.06.2023
#cyberbezpieczenstwo#socialmedia

Czym jest doxing i czy można używać emotikonów w kontaktach z nauczycielem?

Pierwszym tematem, jaki poruszymy w 10 już odcinku „Pokolenie jutra” będzie doxing. Opowiemy, czym jest i co go różni od stalkingu. Dowiesz się też, jak się przed nim zabezpieczyć. Czy warto w social mediach podawać swoje nazwisko? Przeanalizujemy zarówno korzyści, jak i ryzyko związane z ujawnianiem swojej tożsamości online. Wszystko, co związane jest z naszą prywatnością w sieci ma znaczenie. Każdy spotkał się z negatywnymi zachowaniami w internecie. Warto wiedzieć, że widząc je możemy zareagować, zgłaszając takie przypadki do „Dyżurnetu”, bo dzięki temu chronimy nie tylko siebie, ale również innych. Każdy wie, co to są emotikony, ale nie każdy pewnie wie, skąd się wzięły i jaka jest historia ich powstania. Czy wiesz, jakich emotikonów używać, a których lepiej unikać? O tym wszystkim powiemy na koniec dzisiejszego podcastu. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Zapraszamy

10:4029.05.2023
#cyberbezpieczenstwo#Dezinformacja#fakenews

Co to jest doomsurfing i dlaczego może być groźny?

Dzisiaj porozmawiamy z Zuzanną Polak, specjalistką z NASK o deepfake'u. Kto szczególnie narażony jest na manipulację filmów wideo? Ta technologia budzi obawy związane z dezinformacją, manipulacją i potencjalnym wykorzystaniem w celach szkodliwych, takich jak oszustwa lub szantaż. Zajmiemy sie również zjawiskiem doomsurfingu, zwanego również doomscrollingiem. To niebezpieczne zjawisko bo powoduje, ze osoby nim dotknięte często wpadają w spiralę negatywnych emocji, które mogą prowadzić do zwiększonego poziomu stresu, lęku i depresji. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Zapraszamy

5:5419.05.2023
#edukacjamedialna#higienacyfrowa

#MEDIAchallenge: edukacja medialna w rodzinie

Rozwijanie kompetencji medialnych u dzieci i młodzieży to klucz do odróżniania informacji fałszywych od prawdziwych. Wspieranie najmłodszych w poznawaniu świata mediów nie tylko pozwala na bezpieczne korzystanie z cyfrowych udogodnień, ale również buduje rodzinne więzi. Informacje pochodzące z mediów codziennie bombardują nieukształtowane umysły naszych dzieci. Dlatego tak ważne jest, aby nauczyć je krytycznego analizowania przekazów. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Zapraszamydo wysłuchania spotkania z dr hab. Agnieszka Iwanicką, pedagogiem i medioznawczynią z Zakładu Edukacji Medialnej na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Prowadzenie: dr Paulina Prędotka - dyrektor Centrum Edukacji Medialnej.

52:3705.05.2023
#Dezinformacja#edukacjamedialna#fakenews

#MEDIAchallenge: praktycznie o fact-checkingu

W dzisiejszych czasach, kiedy informacje rozprzestrzeniają się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, a fałszywe wiadomości mogą wprowadzać w błąd miliony ludzi, fact-checking staje się kluczowym narzędziem w walce o prawdę. Podczas naszego najnowszego podcastu, eksperci omówili znaczenie oraz proste sposoby weryfikacji informacji, które każdy z nas może zastosować. Nasi prelegenci krótko przedstawili historię fact-checkingu internetowego, który ma już blisko 30 lat. Wspomnieli również o słynnych, w tym również polskich, tzw. urban legends, czyli opowieściach, które w różnych wersjach krążą po świecie i najczęściej są zlepkiem faktów i fikcji. Polskim przykładem jest warszawska legenda o „Czarnym Romanie”. W dalszej części zaprezentowali techniki stosowane przez autorów dezinformacji, podkreślając, że ich znajomość często ustrzeże nas przed przestępcami, którzy też oczywiście próbują manipulować swoimi ofiarami.Na koniec słuchacze poznali zasady fact-checkingu oraz kilka metod, którymi można zweryfikować docierające do nas informacje. Zobaczyli, jak w praktyce posługiwać się techniką zwaną „wyszukiwanie obrazu”, oraz, w jaki sposób korzystać z tzw. „Maszyny czasu”. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Prowadzenie: dr Paulina Prędotka - dyrektor Centrum Edukacji Medialnej

1:28:3527.04.2023
#Dezinformacja#edukacjamedialna#fakenews

#MEDIAchallenge: pandemia (dez)informacji w dobie social mediów

Popularność mediów społecznościowych nie zawsze idzie w parze z oceną ich wiarygodności. Czy z pozoru niewinne posty „przesyłane dalej” mogą mieć negatywne konsekwencje zarówno dla pojedynczych jednostek, jak i całego społeczeństwa? Na to i wiele innych pytań odpowiada dr Malwina Popiołek. Rozwój mediów społecznościowych i technologie cyfrowe ułatwiły medialną manipulację. Współcześnie, a szczególnie w czasie pandemii i wybuchu wojny w Ukrainie, internet zalała fala fake newsów. Dlaczego obecnie tak łatwo rozpowszechniać fałszywe informacje? >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Prowadzenie: dr Paulina Prędotka - dyrektor Centrum Edukacji Medialnej

1:01:1027.04.2023
#edukacjamedialna#higienacyfrowa#socialmedia

#MEDIAchallenge: cyberhigiena a rozwój nowych technologii

Współczesny świat charakteryzuje się nowymi wyzwaniami, takimi jak przebodźcowanie, rozpraszacze, zmiana sposobu myślenia, permanentny lęk i napięcie, zjawisko FOMO, always on czy work without end. Zjawiska te przyczyniają się do zmęczenia poznawczego oraz emocjonalnego, a to z kolei może doprowadzić do depresji, wypalenia zawodowego czy innych zjawisk wpływających na funkcjonowanie jednostki a także organizacji. Podczas spotkania, realizowanego w ramach cyklu #MEDIAchallenge Centrum Edukacji Medialnej z Kielc, Marta Błońska demaskuje mechanizmy pobudzenia związane z nowymi technologiami. Przedstawia paletę technik i możliwości pracy z objawami stresu cyfrowego. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Prowadzenie: dr Paulina Prędotka - dyrektor Centrum Edukacji Medialnej

32:1127.04.2023
#cyberbezpieczenstwo#Dezinformacja#socialmedia

#MEDIAchallenge: młode pokolenie a wyzwania infosfery

Cyfrowa manipulacja, dezinformacja – jak z nimi walczyć? Jak reagować, gdy dziecko stanie się ofiarą cyberprzemocy? Dezinformacja to zjawisko, z którym żyjemy od lat. Internet sprawił, że wpływa na setki milionów ludzi, błyskawicznie się rozprzestrzeniając. Żyjemy w czasach zdominowanych przez social media, które powodują, że dostęp do sprawdzonej i rzetelnej informacji jest utrudniony. Podczas spotkania dr Anna Hajdukiewicz, dyrektor Miejskiego Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Kielcach ukazuje, jak ważna jest profilaktyka, umiejętność wczesnej reakcji oraz właściwa pomoc dzieciom i młodzieży. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Prowadzenie: dr Paulina Prędotka - dyrektor Centrum Edukacji Medialnej

28:3315.12.2022
#cyberbezpieczenstwo#wiedza

Kto jest narażony na atak bomby logicznej?

Kto jest narażony na atak bomby logicznej i jak przestępcy mogą przejąć nasz komputer, by użyć go do ,,kopania" kryptowalut czy ataku na strony internetowe banków? Na to pytanie odpowiada nasz ekspert, Zuzanna Polak z Centrum Cyberbezpieczeństwa NASK. W dzisiejszym odcinku dowiecie się, czym jest i jak działa ,,bomba logiczna" czyli specjalne oprogramowanie, które uruchomi się w określonym przez hakera czasie. Stosują je osoby, które próbują atakować strony banków, ale również używane są do działań terrorystycznych. Warto posłuchać o botnecie czyli sieci komputerów zainfekowanych złośliwym oprogramowaniem. Dzięki temu oprogramowaniu przestępcy używają zarażone komputery do swoich działań. Mogą też wykorzystywać je do szpiegowania aktywności ich właściciela np. podglądając hasła, które wpisuje na stronie banku. Cykl audycji ,,Pokolenie jutra” powstałej we współpracy Centrum Edukacji Medialnej z Ogólnopolską Siecią Edukacyjną i NASK. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<

6:5604.05.2023
Jakie są największe fake newsy w historii?