najnowsze podcasty

Wybierz cykl podcastów:

#edukacjamedialna#socialmedia#wiedza

Edukacja medialna 4.0 a rozwój mediasfery

Czy wiemy, czym jest edukacja medialna? Jakie są jej cele? Przed jakimi wyzwaniami stawia nas epoka cyfrowa? Na czym polega gotowość technologiczna?

Zapraszamy na wykład prof. dr hab. Agnieszki Ogonowskiej z Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, wygłoszony podczas uroczystej gali ogólnopolskiego konkursu ,,eduAKCJA medialna w szkole" w dniu. 8 grudnia 2023 roku w Kielcach.

Zapraszamy

>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<

34:3619.12.2023
#fotografia#wiedza#Wikipedia

Jak promować miasta w Wikipedii?

Z badań opublikowanych przez The Guardian wynika, że miasta, które mają dobrze opracowane i ciekawe artykuły w Wikipedii, cieszą się też większym zainteresowaniem turystów.

W jaki sposób wspomóc promocję swojej miejscowości w Wikipedii? To wielka szansa zarówno dla dużych miast, jak i niewielkich małych miejscowości - przekonuje Kamila Neuman, specjalistka ds. Otwartej Kultury w Wikimedia Polska, z którą rozmawia Magdalena Galas-Klusek.

Zapraszamy.

>>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<

5:2915.12.2023
#edukacjamedialna#erystyka#konflikt#perswazja

Erystyka – jak wygrać każdy spór?
Odcinek 8. Jak reagować na uogólnienia wypowiedzi?

Ten odcinek poświęcony jest erystycznemu uogólnieniu, czyli chwytowi polegającemu na wyciąganiu niewłaściwych wniosków z pojedynczych faktów. Poznacie dwa sposoby obrony przed takim chwytem: logiczną analizę i kontrprzykład. Logiczna analiza polega na wykazaniu błędów w uogólnieniu i podważeniu jego wiarygodności. Kontrprzykład polega na podaniu przykładu, który obala ogólne twierdzenie.

Opracowanie tekstów: dr hab. Jan Franciszek Jacko, prof. UJ

>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<

6:2215.12.2023
#fotografia#Wikipedia

Zwiedzaj z Wikipedią

W „Pokoleniu jutra” sprawdzimy dziś, czy Wikipedia może być największym na świecie przewodnikiem po muzeach, ale również miastach czy krajach. Dowiemy się też, jakie są zasady dodawania zdjęć, obrazów czy zabytków. O tym wszystkim Magdalena Galas-Klusek rozmawia z Kamilą Neuman, menadżerką ds. Otwartej Kultury w Wikimedia Polska.

Zapraszamy.

>>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<

5:2111.12.2023
#edukacjamedialna#erystyka#fortele#manipulacja#perswazja

Erystyka – jak wygrać każdy spór?
Odcinek 7. Jak obronić się przed manipulacją?

Uogólnienie aspektu wypowiedzi to jeden z chwytów erystycznych, który polega na zmianie zakresu lub aspektu twierdzenia przeciwnika, aby je obalić lub podważyć. Na przykład, gdy ktoś mówi o kolorze skorupki jajka, a ktoś inny o kolorze żółtka. Innym popularnym chwytem jest manipulacja aspektem rozmowy np. gdy ktoś mówi o bezpieczeństwie energetycznym, a ktoś inny o bezpieczeństwie ekonomicznym. Jak odeprzeć taki typ manipulacji?

Zapraszamy!

Opracowanie tekstów: dr hab. Jan Franciszek Jacko, prof. UJ

>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<

7:0908.12.2023
#Literatura#wiedza#Wikipedia

Czy Albert Einstein jest autorem wszystkich słynnych cytatów?

Czy Wikiskrybowie poprawiają błędy, przepisując pierwsze polskie teksty, choćby „Kazania świętokrzyskie”? Czy wszystkie słynne cytaty w Internecie są autorstwa Alberta Einsteina? Między innymi o tym porozmawiamy z wikipedystką Jolantą Drzewakowską koordynatorką ds. komunikacji Wikimedia Polska.

Zapraszamy.

>>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<

06:0101.12.2023
#dialog#erystyka#fortele#konflikt

Erystyka – jak wygrać każdy spór?
Odcinek 6. Sztuka argumentacji: kontrprzykłady

W dzisiejszym odcinku poznamy kilka chwytów erystycznych jak parafraza, czyli zamiana sensu wypowiedzi oponenta przez nadanie jej ogólnego znaczenia i obalenie jakimś kontrprzykładem, uogólnienie, które polega na zamianie kwantyfikatora w wypowiedzi rozmówcy np. z „niektórzy” na „wszyscy” i kontrprzykład polegający na podawaniu wyjątku od domyślnego uogólnienia, które przypisuje się rozmówcy.

Zapraszamy.

Opracowanie tekstów: dr hab. Jan Franciszek Jacko, prof. UJ

>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<

5:4501.12.2023
#edukacjamedialna#wiedza#Wikipedia

Kim są wikiskrybowie?

Czy wiecie, że wikisłownik w języku polskim ma najwięcej haseł na świecie? W „Pokoleniu jutra” powiemy kim są wikiskrybowie i gdzie znajdziemy dostępne za darmo klasyki literatury?

Naszym gościem jest Jolanta Drzewakowska koordynatorka komunikacji w Wikimedia Polska.

Zapraszamy.

>>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<

9:0024.11.2023
#edukacjamedialna#komunikacja#konflikt

#MEDIAchallenge: przemoc językowa, jak sobie z nią radzić?

Nękanie, agresja słowna i hejt to zjawiska, które dotykają młodzież na różnych płaszczyznach. Przemoc rówieśnicza w szkole to poważny problem, ale również pole do działania. Jak możemy skutecznie uczyć tolerancji i empatii?

Młodzież powinna być świadoma, że hejt to nie tylko obraźliwe słowa czy agresywne zachowania, ale także działania, które mogą prowadzić do tragedii. Walka z hejtem to wspólna odpowiedzialność społeczności szkolnej. Działajmy razem, aby stworzyć szkołę, w której panuje kultura szacunku, a młodzież może rozwijać się w bezpiecznym i wspierającym środowisku..

Gość: dr hab. Marek Kochan, prof. Uniwersytetu SWPS. Prowadzenie: dr Paulina Prędotka, dyrektor Centrum Edukacji Medialnej.

Zapraszamy

>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<

1:03:0522.11.2023
#erystyka#fortele#konflikt#taktyka

Erystyka – jak wygrać każdy spór?
Odcinek 5. Moc uogólnienia. Kluczowe strategie

Uogólnienie wypowiedzi oponenta w dyskusji to jeden z popularnych chwytów erystycznych stosowanych, by pokazać absurd wypowiedzi. Jak obronić się przed atakiem przez uogólnienie?

W dzisiejszym odcinku „Erystyka – jak wygrać każdy spór?” prof. Jacko prezentuje kilka różnych wersji tego chwytu, ale również sposoby obrony przed jego skutkami.
Zapraszamy.

Opracowanie tekstów: dr hab. Jan Franciszek Jacko, prof. UJ

>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<

7:0824.11.2023
Jakie są największe fake newsy w historii?