Wybierz cykl podcastów:
#Mediachallenge
Zobacz listę odcinkówErystyka
Zobacz listę odcinkówPokolenie jutra
Zobacz listę odcinkówCiemna strona internetu: patostreaming i sexting
Dzisiejszy odcinek ,,Pokolenia Jutra" poświęciliśmy ciemnej stronie internetu. Opowie o niej nasz gość Zuzanna Polak z Centrum Cyberbezpieczeństwa NASK. Najpierw dowiemy się, czym są patotreści. Rozważymy, dlaczego dzieci oglądają, ale również przesyłają i co gorsze nieraz publikują patotreści. Poznamy działanie algorytmów w popularnych serwisach społecznościowych. W drugiej części skupimy się na sextingu, czyli wysyłaniu treści o charakterze seksualnym. Przedstawimy groźne konsekwencje takiego zachowania i omówimy, dlaczego młodzi ludzie często angażują się w sexting. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
Nastolatki 3.0, nomofobia i offline challenge
W dzisiejszym odcinku cyklu "Pokolenie Jutra" rozmawiamy o nowych wyzwaniach, z którymi borykają się nastolatki w erze technologii. Dowiemy się, kim są nastolatki 3.0, czym jest nomofobia i jak wygląda offline challenge. "Nastolatki 3.0" to cyklicznie badanie nastolatków, którzy wychowali się z technologią mobilną, realizowane przez NASK Co roku analizowany jest wpływ jakie nowe technologie wprowadzają w ich życie. Badane są korzyści, ale również wyzwania dla młodych ludzi. Czy próbowaliście przeżyć chociaż jeden dzień bez smartfona? No właśnie, pewnie się boicie? To właśnie jest jeden z objawów nomofobii. Jeśli jednak chcecie spróbować, to koniecznie dowiedzcie się co to jest „offline challenge”. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
Czym jest likejacking i co skrywają lootboksy?
Pomysłowość internetowych oszustów nie zna granic. Wszystkim użytkownikom popularnych sieci społecznościowych grozi zjawisko zwane likejackingiem. Jest to rodzaj phishingu, który polega na „kradzieży” naszego polubienia strony przestępcy. Gdy padniemy ofiarą tego procederu, to sami też, nieświadomie, zarażamy naszych znajomych. Równie groźnym zjawiskiem są lootboksy. To specjalne „skrzynki” z różnymi dodatkami do gier, które gracze mogą kupić. Problem polega na tym, że zanim nie kupimy i otworzymy taki lootboks to nie znamy jego zawartości. Kupujemy więc „kota w worku”, a najczęściej po prostu nic. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
Jak cyberprzestępcy wykorzystują strony do sprzedaży biletów na mecze czy koncerty?
Pewnie każdy z nas chociaż raz w życiu przeżył zawód wynikający z faktu, że nie udało nam się zdobyć biletu na ulubiony koncert czy ważny mecz. Cyberprzestępcy doskonale wiedzą, jak się czujecie i próbują to wykorzystać. Zawsze, gdy odbywają się wielkie koncerty, następuje wysyp fałszywych stron sprzedających bilety. Często wyglądają tak samo jak te prawdziwe. Jedyne, co ich różni to cel. Te fałszywe chcą po prostu wyłudzić od Was pieniądze. Jak się przed tym bronić? Jest kilka ważnych zasad, które nie pozwolą Wam stać się ofiarami oszustów. Opowiada o nich Anna Kwaśnik, specjalistka z NASK. Przestrzega też o tym, o czym większość ludzi nie wie, że odsprzedaż biletów nie jest zgodna z prawem. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
Wakacje, miłość i praca sezonowa
Jak nie stać się ofiarą handlu ludźmi, nie dać się wmieszać w przestępstwo prania brudnych pieniędzy, czy nie dać się nabrać na inwestycyjne cuda? Wakacje to okres, gdy nieco rozluźnieni i porwani „wakacyjną” atmosferą stajemy się łatwiejszym obiektem dla różnego rodzaju przestępców. Bardzo często działają oni w interencie, próbując różnymi sposobami zwrócić uwagę potencjalnych ofiar. W efekcie wakacyjna miłość może przerodzić się w dramat związany z handlem ludźmi, a praca nie wymagająca wielkich umiejętności i co ważne, dobrze płatna, w nieświadomy udział w finansowym przekręcie. Anna Kwaśnik, specjalistka z NASK podaje w bardzo przystępny sposób kilka rad, które pozwolą każdemu ustrzec się, przynajmniej przed niektórymi, problemami. Warto posłuchać. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
Pokaż mi swoje media społecznościowe, a powiem Ci, kim jesteś
Czas wakacji to okres, kiedy rozluźnieni i zaaferowani letnią atmosferą często zapominamy o naszym bezpieczeństwie cyfrowym. Tymczasem niewinne wrzucanie zdjęć, filmów czy dzielenie się informacjami, gdzie jesteśmy i co robimy, może potencjalnym przestępcom dać olbrzymią dawkę wiedzy o nas i w ten sposób zagrozić również naszemu bezpieczeństwu fizycznemu.Co zrobić, by publikowane przez nas informacje były dostępne jedynie dla osób, którym chcemy je przesłać? Jak zabezpieczyć nas i naszych bliskich przed, nieraz mimowolnym, udostępnianiem naszych śladów w internecie i sieciach społecznościowych?Na te i wiele innych pytań odpowiadają zaproszone przez nas ekspertki z NASK: Anna Kwaśnik i Beata Frankiewicz. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
MEDIAchallenge: słoneczne i (cyber)bezpieczne wakacje
Choć wakacje kojarzą się z beztroską i odpoczynkiem, to przestępcy często wykorzystują ten okres, aby zaatakować niewinne osoby. Podczas spotkania ekspertki z NASK - Anna Kwaśnik i Beata Frankiewicz - omawiają potencjalne zagrożenia oraz podpowiadają, jak skutecznie się przed nimi chronić. Przybliżają najpopularniejsze metody ich ataków oraz pułapki, na jakie możemy natrafić podczas poszukiwania wakacyjnych okazji, takich jak fałszywe wyprzedaże, atrakcyjne oferty last minute czy fałszywe bilety. Przedstawiają praktyczne wskazówki, jak rozpoznać takie oferty i podejrzaną stronę internetową. Uświadamiają, dlaczego warto zadbać o swoją prywatność i jak chronić profile w mediach społecznościowych. Poruszają kwestię ryzyka związanego z inwestycjami w okresie wakacyjnym, oszustwami w dziedzinie finansów oraz fałszywymi ofertami zatrudnienia. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
Wirusy i konie trojańskie
W dzisiejszym odcinku powiemy o koniach trojańskich i wirusach. Nie będzie to jednak materiał z historii czy biologii, tylko krótkie wprowadzenie do jednego z problemów naszego bezpieczeństwa, z którym większość z nas miała nieprzyjemność się spotkać. Wirusy i konie trojańskie to programy, o których zapewne każdy, kto ma komputer słyszał. Nasz ekspert Zuzanna Polak z NASK objaśni nam ich działanie oraz różnice. Powie też, do jakich celów używają ich cyberprzestępcy. Opowie też o kilku zasadach, które pozwolą nam, jeśli nie uniknąć, to przynajmniej zminimalizować szansę zakażenia naszych komputerów czy smartfonów tym złośliwym oprogramowaniem. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
Czy można shackować odkurzacz?
W dzisiejszym odcinku porozmawiamy o tym, czym jest hotline i jakie zagrożenia niesie „internet rzeczy” (IoT). W wielu polskich domach zawitały urządzenia, którymi można sterować przez internet. Najczęściej służy do tego aplikacja zainstalowana na smartfonie, która łączy się z domowym sprzętem. Tak działają popularne odkurzacze, ale również sterowana zdalnie klimatyzacja, systemy monitoringu czy cyfrowi asystenci. To bardzo wygodne, ale również niesie ze sobą potencjalne niebezpieczeństwo. Urządzenia te są połączone z internetem i niestety bardzo często są słabo zabezpieczone przez producentów. W efekcie hackerzy mogą się do nich włamać. Po co? Na przykład, by użyć nasz odkurzacz do kopania kryptowalut lub po prostu, by zrobić nam psikusa. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
Hazard w internecie, helpline i hejt
W 15 odcinku „Pokolenie jutra” zajmiemy się zjawiskami, z którymi wiele osób zetknęło się w internecie. Jednym z nich jest hazard, który przyjmuje różne formy: od internetowych kasyn i zakładów bookmacherskich po… konkursy z nagrodami. Ponieważ wszelka działalność związana z hazardem jest regulowana przez prawo, warto wiedzieć, czego nie robić, by nagle nie okazało się, że łamiemy przepisy. Hejt jest powszechny w sieci. Gdzie go zgłaszać, jeśli na niego natrafimy albo padliśmy ofiarą „języka nienawiści”? To tylko część pytań, na które znajdziecie odpowiedź. Na koniec: czym się różni helpline od helpdesk i czy możemy zgłaszać wszystkie problemy? A może tylko te związane z internetem? >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<