Wybierz cykl podcastów:
#Mediachallenge
Zobacz listę odcinkówErystyka
Zobacz listę odcinkówPokolenie jutra
Zobacz listę odcinkówW Cyfrowym Świecie
Zobacz listę odcinków#MEDIAchallenge: Wikipedia dla uczniów – przyjaciel czy wróg?
Wikipedia to największa na świecie encyklopedia, z której każdy pewnie chociaż raz korzystał. Budują jej zasoby wolontariusze z różnych krajów i kultur. Współtworzenie jej zawartości to ekscytująca intelektualna przygoda oraz możliwość nauki wielu przydatnych w życiu technologii. W dzisiejszym odcinku #MEDIAchallenge Klara Sielicka-Baryłka zachęca młodzież do współtworzenia i wzbogacania zasobów tej encyklopedii. Przekonuje, że każdy może dołożyć swoją cegiełkę. >> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<
Co jest ency w Wikipedii?
Wikipedia to największa wirtualna encyklopedia świata, która zawiera ponad 55 milionów artykułów w ponad 300 językach. Każdego dnia tysiące wolontariuszy tworzy, edytuje i uzupełnia jej treści, dzieląc się swoją wiedzą z całym światem. Jak to się dzieje? Jakie są zasady i standardy pracy nad Wikipedią? Jak można dołączyć do społeczności Wikipedii i współtworzyć tę niezwykłą bazę wiedzy? W tym odcinku podcastu ,,Pokolenie Jutra” odpowiemy na te i wiele innych pytań. Naszym gościem jest Klara Sielicka-Baryłka, menadżerka do spraw edukacji Wikimedia Polska-organizacji, która zajmuje się promowaniem i wspieraniem projektów Wikimedia w Polsce, w tym Wikipedii. Klara opowie nam o swojej pracy, o misji i wartościach Wikimedia, o wyzwaniach i sukcesach Wikipedii, a także o tym, jak Wikipedia może być użyteczna w nauce i edukacji. Dowiedzcie się, jak możecie korzystać z niej nie tylko jako czytelnicy, ale także jako autorzy i redaktorzy. Zapraszamy. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
#MEDIAchallenge: cyfrowa tożsamość a własne ja młodzieży
#MEDIAchallenge: cyfrowa tożsamość a własne ja młodzieży Media społecznościowe z jednej strony pozwalają na wyrażanie siebie, pokazywanie swoich pasji i wartości, a także nawiązywanie kontaktów z ludźmi o podobnych zainteresowaniach czy doświadczeniach. Z drugiej zaś, narażają ich na porównywanie się z wyidealizowanymi obrazami celebrytów czy idoli, co może prowadzić do obniżenia własnej samooceny. Nasz gość dr Anna Kalinowska-Balcerzak mówi o różnych tożsamościach, o płynących z nich zagrożeniach. Radzi, jak zachować równowagę między życiem online i offline. Zapraszamy >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<
Jak działa Wikipedia?
Kiedyś, gdy czegoś nie wiedzieliśmy, to sięgaliśmy po encyklopedię. Dzisiaj wpisujemy w wyszukiwarce internetowej zapytanie, które bardzo często kieruje nas do… hasła w Wikipedii. To największa i stale rozbudowywana baza wiedzy. Korzystają z niej miliony ludzi na całym świecie. Wykorzystywana jest w edukacji, współtworzą ją studenci, naukowcy, dziennikarze i biznesmeni. Dzisiejszym odcinkiem rozpoczynamy, przygotowany wspólnie z fundacją Wikimedia Polska, cykl poświęcony Wikipedii. Jak powstają hasła? Kto je tworzy, a kto redaguje? O tym wszystkim opowie Klara Sielicka-Baryłka, menadżerka ds. Otwartej Edukacji w Wikimedia Polska. Zapraszamy! >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
#MEDIAchallenge: cyborgiczna przyszłość – technologie cyfrowe wewnątrz nas
Media, technologie kontra zmysły i ciało? A może istnieje połączenie, może są punkty styczne? W jaki sposób biomedia mogą usprawnić komunikowanie się człowieka ze światem? Na te i wiele innych pytań odpowiadamy podczas webinaru #MEDIAchallenge: cyborgiczna przyszłość - technologie cyfrowe wewnątrz nas, zorganizowanego przez Centrum Edukacji Medialnej, Biomedia, czyli technologie zastępujące zmysły i zagnieżdżające się wewnątrz naszych ciał to przyszłość technologii cyfrowych i komunikacji społecznej. Dzięki protezom zmysłów i bezpośredniej komunikacji z mózgiem będzie można usprawnić nasze sposoby komunikowania się ze światem oraz otworzyć się na zupełnie nowe doznania. Jakie są niebezpieczeństwa i cena, którą przyjdzie nam za to zapłacić? Maszyny medialne nie będą dostępne dla wszystkich i nie będą pracowały wyłącznie dla pożytku tych, którzy zdecydują się na korzystanie z nich. Czy komputery staną się immanentną częścią naszego ciała? Kiedy spełnią się wizje pokazywane dotychczas w filmach science fiction? O tym wszystkim opowiada nasz gość, profesor Piotr Celiński.
Czy sztuczna inteligencja zabierze nam pracę?
W tym odcinku audycji dowiesz się, jak sztuczna inteligencja wpływa na rynek pracy. Naszym gościem jest Bartłomiej Balcerzak, doktor informatyki i ekspert z zakresu uczenia maszynowego, który podzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem na temat tego, jak wykorzystać zalety i uniknąć ryzyk związanych z nowymi technologiami. Posłuchaj, jakie kompetencje cyfrowe są niezbędne dla młodzieży, które zawody są zagrożone wymarciem, a jakie będą nadal potrzebne w przyszłości. Zainspiruj się i zacznij kształtować swoje własne CV. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
Jak sztuczna inteligencja pomaga w tworzeniu leków?
Strach przed technologią nie jest niczym nowym. Starożytni Grecy lubili narzekać, że pisanie niszczy kulturę, bo nikt nie będzie już niczego pamiętał. Telewizja miała z całych pokoleń zrobić bezmózgie zombie, a gry komputerowe, psychopatycznych morderców. Dlatego też w tej audycji zapominamy na chwilę o lękach i puszczamy wodzę optymistycznej nadziei. Opowiemy o potencjale sztucznej inteligencji dla dobra całej ludzkości oraz dla każdego człowieka z osobna. Dowiecie się m.in. jak dzięki sztucznej inteligencji tworzone są lepsze i co bardzo ważne, dużo szybciej, nowe leki oraz dlaczego stała się zmorą przestępców. Zapraszamy! >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
Co to jest cyfrowe zen i jak Tik-tok wpłynął na nasz odbiór świata?
Troska o dobrostan psychiczny dzieci i młodzieży obecnie jest jednoznacznie skorelowana z ich aktywnością online. Hejt, patochallenge, uzależnienie od technologii to dopiero początek postaw i zachowań, które już teraz trzeba identyfikować w szkołach i reagować nie zakazami, ale pozytywnymi praktykami. Cyfrowy zen ma wskazać młodym ludziom, jak ważne w ich dalszym życiu będą kompetencje umiaru i “odłączenia” oraz w jaki sposób poprzez korzystanie z technologii mogą się rozwijać, a nie zamykać “w swoim świecie”. Zapraszamy! >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
Jak sztuczna inteligencja się uczy i czy ma poglądy polityczne?
Wiemy już, czym jest sztuczna inteligencja, a dzisiaj dowiemy się, jak to się dzieje, że potrafi się nauczyć. W dużym skrócie to proces oparty na matematyce i statystyce, ale przedstawimy go w taki sposób, że na pewno zrozumiecie! Poglądy polityczne oparte są na wiedzy na konkretny temat i doświadczeniu. Oczywiście spory udział w tym, jakie mamy poglądy, nie tylko polityczne, ma środowisko, w którym żyjemy, przyjaciele, rodzina. Wiemy już, że sztuczna inteligencja uczy się, czyli pochłania wiedzę. Nie ma przyjaciół, czy rodziny, więc jeśli ma poglądy polityczne, to wywnioskowane z danych, jakie jej dostarczamy. Na ten temat jest szereg badań naukowych, a o niektórych z nich opowie dr Bartłomiej Balcerzak. Zapraszamy. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
Jak aplikacje i urządzenia mierzące postępy mają nam służyć do samodoskonalenia się?
Bądź najlepszą wersją siebie! - codziennie bombardują nas przekazy z każdej strony. Czy jednak cena wyśrubowanych oczekiwań co do ciała, osiągnięć i stylu życia nie będzie za wysoka dla młodych ludzi, którzy staną się przesadnie „wyregulowanymi” dorosłymi? W jaki sposób technologia ma wspierać ich rozwój, a nie wprowadzać w kompleksy? Czy nie staliśmy się dobrowolnymi zakładnikami urządzeń i aplikacji, które mierzą, przypominają i cały czas nas obserwują? To podstawowe pytania, przed którymi stoją nauczyciele, pedagodzy i edukatorzy w obliczu post pandemicznej codzienności, gdzie technologia na stałe zagościła w życiu nas wszystkich, z jednej strony monitorując parametry życia, z drugiej zachęcając do doskonałości. Odpowiedzi na te pytania poszukują młodzi ludzie, którzy coraz częściej status społeczny czy poczucie własnej wartości definiują poprzez osiągnięcia i zasoby w świecie online. Podczas tego odcinka zastanowimy się, w jaki sposób wypracowywać i przekazywać młodzieży dobre wzorce, które przeciwdziałają cyfrowemu wypaleniu, które prędzej czy później im grozi oraz jak efektywnie korzystać z metod tzw. technologii siebie, możliwych do praktykowania zarówno offline, jak i online. Zapraszamy. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<