Wybierz cykl podcastów:
#Mediachallenge
Zobacz listę odcinkówErystyka
Zobacz listę odcinkówPokolenie jutra
Zobacz listę odcinkówW Cyfrowym Świecie
Zobacz listę odcinkówCzy można shackować odkurzacz?
W dzisiejszym odcinku porozmawiamy o tym, czym jest hotline i jakie zagrożenia niesie „internet rzeczy” (IoT). W wielu polskich domach zawitały urządzenia, którymi można sterować przez internet. Najczęściej służy do tego aplikacja zainstalowana na smartfonie, która łączy się z domowym sprzętem. Tak działają popularne odkurzacze, ale również sterowana zdalnie klimatyzacja, systemy monitoringu czy cyfrowi asystenci. To bardzo wygodne, ale również niesie ze sobą potencjalne niebezpieczeństwo. Urządzenia te są połączone z internetem i niestety bardzo często są słabo zabezpieczone przez producentów. W efekcie hackerzy mogą się do nich włamać. Po co? Na przykład, by użyć nasz odkurzacz do kopania kryptowalut lub po prostu, by zrobić nam psikusa. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
Hazard w internecie, helpline i hejt
W 15 odcinku „Pokolenie jutra” zajmiemy się zjawiskami, z którymi wiele osób zetknęło się w internecie. Jednym z nich jest hazard, który przyjmuje różne formy: od internetowych kasyn i zakładów bookmacherskich po… konkursy z nagrodami. Ponieważ wszelka działalność związana z hazardem jest regulowana przez prawo, warto wiedzieć, czego nie robić, by nagle nie okazało się, że łamiemy przepisy. Hejt jest powszechny w sieci. Gdzie go zgłaszać, jeśli na niego natrafimy albo padliśmy ofiarą „języka nienawiści”? To tylko część pytań, na które znajdziecie odpowiedź. Na koniec: czym się różni helpline od helpdesk i czy możemy zgłaszać wszystkie problemy? A może tylko te związane z internetem? >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
Hakerzy, haktywiści i happy slapping
Haker i hakerzy kojarzą się z osobami, których wiedza na temat komputerów oprogramowania wydaje się być magiczna. W dzisiejszym odcinku “Pokolenia Jutra” Zuzanna Polak z Centrum Bezpieczeństwa NASK objaśnia, kim są hakerzy. Odpowiada też na pytanie dotyczące wojska. Innym poruszanym tematem audycji jest happy slapping. To niezwykle groźne dla ofiar zjawisko, które na szczęście pojawia się coraz rzadziej w szkołach. Ważną rolę zapobiegającą odgrywają influencerzy, youtuberzy i osoby, które są dla dzieci i młodzieży autorytetem. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Zapraszamy.
Kim jest szary kapelusz i czy ma coś wspólnego z Gandalfem?
W powszechnej świadomości istnieje przeświadczenie, że hakerzy to osoby o złych intencjach, które wykorzystują swoje umiejętności, by wykradać dane czy pieniądze. Tymczasem wyróżniamy kilka typów hakerów. Na przykład white hat (biały kapelusz) to specjalista, który wykorzystuje swoje umiejętności, by chronić bezpieczeństwo nasze lub organizacji. Black hat (czarny kapelusz) to jego alter ego - osoba, która jest przestępcą. Łamie zabezpieczenia i dokonuje cyberprzestępstw. Kim jest w takim razie grey hat (szary kapelusz)? O tym m.in. dowiecie się z najnowszego odcinka podcastu ,,Pokolenie jutra”, w którym Zuzanna Polak z Centrum Cyberbezpieczeństwa NASK opowie o szarych kapeluszach, ale również o tym, czym jest child grooming i kiedy przydaje się geolokalizacja. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Zapraszamy
#MEDIAchallenge: potencjał sztucznej inteligencji a horyzonty edukacji
Nie ustają dyskusje na temat zagrożeń, jakie niesie sztuczna inteligencja w naszym życiu, ale też w edukacji. Najczęściej jest to wizja uczniów czy studentów, za których prace pisze np. ChatGPT. Zaprosiliśmy dwóch ekspertów: prof. ALK dr hab. Aleksandrę Przegalińską-Skierkowską oraz dr Bartłomieja Balcerzaka, by zapytać ich o pogląd na temat wykorzystania AI w edukacji. –Co najmniej od połowy XIX wieku mamy do czynienia w środowisku edukacyjnym z replikacją fikcji albo fabrykowaniem fikcji. Nauczyciele coś zadają, uczniowie czy studenci coś tam piszą, korzystając z różnych zasobów. Weryfikacja tego, skąd pochodzą różne treści prac, jest bardzo trudna. Być może czas zapytać o weryfikację skuteczności tej metody w czasach internetu i sztucznej inteligencji – przekonywała prof. Przegalińska. Prowadzenie: dr Paulina Prędotka - dyrektor Centrum Edukacji Medialnej. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Zapraszamy.
#MEDIAchallenge: edukacja seniorów w erze cyfrowej
Wykluczenie cyfrowe dotyka około 3.8 mln Polaków, z czego zdecydowana większość (3.6 mln) to osoby w wieku 47-74 lat – wynika z raportu Fiberhost (2022). Na szczęście problem dotykający seniorów jest zauważony i wiele osób, jak również instytucji próbuje go rozwiązać. Jedną z takich osób jest dr hab. inż. Łukasz Tomczyk z Uniwersytetu Jagiellońskiego, który był naszym gościem. W swoim wystąpieniu potwierdził, że w ostatnich latach kładziono duży nacisk na rozwój kompetencji cyfrowych dzieci i młodzieży, zapominając trochę o innej dużej grupie, czyli seniorach. Prowadzenie: dr Paulina Prędotka - dyrektor Centrum Edukacji Medialnej. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Zapraszamy.
Co robić, gdy spotkasz się z flamingiem, floodingiem czy FOMO?
W dzisiejszym odcinku zajmiemy się zjawiskami, które są powszechne we współczesnym internecie i pewnie każdy miał z nimi do czynienia. Mowa o flamingu, floodingu i FOMO. Wirtualny świat wciąż ewoluuje, otwiera nowe możliwości, ale również niesie za sobą różnego rodzaju zagrożenia. Warto być świadomym odbiorcą treści, znać niebezpieczeństwa i odpowiednio szybko reagować, szczególnie mając na uwadze dobro najmłodszych użytkowników sieci. To, co często wydaje się być błahym problemem, może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym uzależnień. Zuzanna Polak z Centrum Bezpieczeństwa NASK nie tylko przedstawia te zjawiska, ale również opowiada, jak sobie z nimi radzić. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Zapraszamy.
Jak ochronić siebie i swoje dzieci przed złem w internecie?
W dzisiejszym odcinku opowiemy o tym, jak chronić nasze dzieci przed szkodliwymi treściami w internecie, weryfikować sensacyjne doniesienia informacyjne oraz jak rozpoznać fałszywe domeny. Gościem programu jest pani Zuzanna Polak z Centrum Cyberbezpieczeństwa NASK. Filtry kontroli rodzicielskiej powinny być obecne na wszystkich urządzeniach, których używa nasze dziecko . Coraz częściej dzieci korzystają ze smartfonów, dlatego warto skupić się na ochronie w tym konkretnym przypadku. Najmłodsze wymagają szczególnej uwagi i kontroli, do jakich stron mają dostęp, aby uniknąć np. treści pornograficznych. Fact-checking, czyli sprawdzanie wiarygodności informacji, jest szczególnie ważny w dzisiejszych czasach. Internet sprawił, że są osoby, które z różnych powodów publikują dezinformację. Mówimy co robić, a czego nie robić, gdy zetkniemy się z informacjami budzącymi nasze podejrzenie. Sporym zagrożeniem, szczególnie dla naszego portfela są fałszywe domeny. Przestępcy często wykorzystują tę technikę, by ukraść pieniądze z kont bankowych. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
Czym jest doxing i czy można używać emotikonów w kontaktach z nauczycielem?
Pierwszym tematem, jaki poruszymy w 10 już odcinku „Pokolenie jutra” będzie doxing. Opowiemy, czym jest i co go różni od stalkingu. Dowiesz się też, jak się przed nim zabezpieczyć. Czy warto w social mediach podawać swoje nazwisko? Przeanalizujemy zarówno korzyści, jak i ryzyko związane z ujawnianiem swojej tożsamości online. Wszystko, co związane jest z naszą prywatnością w sieci ma znaczenie. Każdy spotkał się z negatywnymi zachowaniami w internecie. Warto wiedzieć, że widząc je możemy zareagować, zgłaszając takie przypadki do „Dyżurnetu”, bo dzięki temu chronimy nie tylko siebie, ale również innych. Każdy wie, co to są emotikony, ale nie każdy pewnie wie, skąd się wzięły i jaka jest historia ich powstania. Czy wiesz, jakich emotikonów używać, a których lepiej unikać? O tym wszystkim powiemy na koniec dzisiejszego podcastu. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Zapraszamy
Co to jest doomsurfing i dlaczego może być groźny?
Dzisiaj porozmawiamy z Zuzanną Polak, specjalistką z NASK o deepfake'u. Kto szczególnie narażony jest na manipulację filmów wideo? Ta technologia budzi obawy związane z dezinformacją, manipulacją i potencjalnym wykorzystaniem w celach szkodliwych, takich jak oszustwa lub szantaż. Zajmiemy sie również zjawiskiem doomsurfingu, zwanego również doomscrollingiem. To niebezpieczne zjawisko bo powoduje, ze osoby nim dotknięte często wpadają w spiralę negatywnych emocji, które mogą prowadzić do zwiększonego poziomu stresu, lęku i depresji. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Zapraszamy