Wybierz cykl podcastów:
#Mediachallenge
Zobacz listę odcinkówErystyka
Zobacz listę odcinkówPokolenie jutra
Zobacz listę odcinkówW Cyfrowym Świecie
Zobacz listę odcinków#MEDIAchallenge: edukacja medialna w rodzinie
Rozwijanie kompetencji medialnych u dzieci i młodzieży to klucz do odróżniania informacji fałszywych od prawdziwych. Wspieranie najmłodszych w poznawaniu świata mediów nie tylko pozwala na bezpieczne korzystanie z cyfrowych udogodnień, ale również buduje rodzinne więzi. Informacje pochodzące z mediów codziennie bombardują nieukształtowane umysły naszych dzieci. Dlatego tak ważne jest, aby nauczyć je krytycznego analizowania przekazów. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Zapraszamydo wysłuchania spotkania z dr hab. Agnieszka Iwanicką, pedagogiem i medioznawczynią z Zakładu Edukacji Medialnej na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Prowadzenie: dr Paulina Prędotka - dyrektor Centrum Edukacji Medialnej.
#MEDIAchallenge: praktycznie o fact-checkingu
W dzisiejszych czasach, kiedy informacje rozprzestrzeniają się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, a fałszywe wiadomości mogą wprowadzać w błąd miliony ludzi, fact-checking staje się kluczowym narzędziem w walce o prawdę. Podczas naszego najnowszego podcastu, eksperci omówili znaczenie oraz proste sposoby weryfikacji informacji, które każdy z nas może zastosować. Nasi prelegenci krótko przedstawili historię fact-checkingu internetowego, który ma już blisko 30 lat. Wspomnieli również o słynnych, w tym również polskich, tzw. urban legends, czyli opowieściach, które w różnych wersjach krążą po świecie i najczęściej są zlepkiem faktów i fikcji. Polskim przykładem jest warszawska legenda o „Czarnym Romanie”. W dalszej części zaprezentowali techniki stosowane przez autorów dezinformacji, podkreślając, że ich znajomość często ustrzeże nas przed przestępcami, którzy też oczywiście próbują manipulować swoimi ofiarami.Na koniec słuchacze poznali zasady fact-checkingu oraz kilka metod, którymi można zweryfikować docierające do nas informacje. Zobaczyli, jak w praktyce posługiwać się techniką zwaną „wyszukiwanie obrazu”, oraz, w jaki sposób korzystać z tzw. „Maszyny czasu”. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Prowadzenie: dr Paulina Prędotka - dyrektor Centrum Edukacji Medialnej
#MEDIAchallenge: pandemia (dez)informacji w dobie social mediów
Popularność mediów społecznościowych nie zawsze idzie w parze z oceną ich wiarygodności. Czy z pozoru niewinne posty „przesyłane dalej” mogą mieć negatywne konsekwencje zarówno dla pojedynczych jednostek, jak i całego społeczeństwa? Na to i wiele innych pytań odpowiada dr Malwina Popiołek. Rozwój mediów społecznościowych i technologie cyfrowe ułatwiły medialną manipulację. Współcześnie, a szczególnie w czasie pandemii i wybuchu wojny w Ukrainie, internet zalała fala fake newsów. Dlaczego obecnie tak łatwo rozpowszechniać fałszywe informacje? >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Prowadzenie: dr Paulina Prędotka - dyrektor Centrum Edukacji Medialnej
#MEDIAchallenge: cyberhigiena a rozwój nowych technologii
Współczesny świat charakteryzuje się nowymi wyzwaniami, takimi jak przebodźcowanie, rozpraszacze, zmiana sposobu myślenia, permanentny lęk i napięcie, zjawisko FOMO, always on czy work without end. Zjawiska te przyczyniają się do zmęczenia poznawczego oraz emocjonalnego, a to z kolei może doprowadzić do depresji, wypalenia zawodowego czy innych zjawisk wpływających na funkcjonowanie jednostki a także organizacji. Podczas spotkania, realizowanego w ramach cyklu #MEDIAchallenge Centrum Edukacji Medialnej z Kielc, Marta Błońska demaskuje mechanizmy pobudzenia związane z nowymi technologiami. Przedstawia paletę technik i możliwości pracy z objawami stresu cyfrowego. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Prowadzenie: dr Paulina Prędotka - dyrektor Centrum Edukacji Medialnej
#MEDIAchallenge: młode pokolenie a wyzwania infosfery
Cyfrowa manipulacja, dezinformacja – jak z nimi walczyć? Jak reagować, gdy dziecko stanie się ofiarą cyberprzemocy? Dezinformacja to zjawisko, z którym żyjemy od lat. Internet sprawił, że wpływa na setki milionów ludzi, błyskawicznie się rozprzestrzeniając. Żyjemy w czasach zdominowanych przez social media, które powodują, że dostęp do sprawdzonej i rzetelnej informacji jest utrudniony. Podczas spotkania dr Anna Hajdukiewicz, dyrektor Miejskiego Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Kielcach ukazuje, jak ważna jest profilaktyka, umiejętność wczesnej reakcji oraz właściwa pomoc dzieciom i młodzieży. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Prowadzenie: dr Paulina Prędotka - dyrektor Centrum Edukacji Medialnej
Kto jest narażony na atak bomby logicznej?
Kto jest narażony na atak bomby logicznej i jak przestępcy mogą przejąć nasz komputer, by użyć go do ,,kopania" kryptowalut czy ataku na strony internetowe banków? Na to pytanie odpowiada nasz ekspert, Zuzanna Polak z Centrum Cyberbezpieczeństwa NASK. W dzisiejszym odcinku dowiecie się, czym jest i jak działa ,,bomba logiczna" czyli specjalne oprogramowanie, które uruchomi się w określonym przez hakera czasie. Stosują je osoby, które próbują atakować strony banków, ale również używane są do działań terrorystycznych. Warto posłuchać o botnecie czyli sieci komputerów zainfekowanych złośliwym oprogramowaniem. Dzięki temu oprogramowaniu przestępcy używają zarażone komputery do swoich działań. Mogą też wykorzystywać je do szpiegowania aktywności ich właściciela np. podglądając hasła, które wpisuje na stronie banku. Cykl audycji ,,Pokolenie jutra” powstałej we współpracy Centrum Edukacji Medialnej z Ogólnopolską Siecią Edukacyjną i NASK. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
Clickbajty i cyfrowy kidnapping
W dzisiejszym odcinku naświetlimy Wam temat clickbajtów, których głównym celem jest przyciągnięcie uwagi czytelnika. Są niebezpieczne, bo bardzo często stoją za nimi treści dezinformacyjne, wprowadzające w błąd czytelnika. Opowiemy też o kobiecie-stalkerce, która przez 5 lat atakowała warszawskiego chirurga. Na tym przykładzie dowiesz się czym tak naprawdę jest stalking i jakie metody stosują stalkerzy. Zajmiemy się również zjawiskiem cyfrowego kidnapingu, który jest związany z popularnym w internecie sharetingiem czyli udostepnianiem w sieci zdjęć dzieci. Cykl audycji ,,Pokolenie jutra” powstałej we współpracy Centrum Edukacji Medialnej z Ogólnopolską Siecią Edukacyjną i NASK. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<
Zombie, bomba logiczna, czyli ABC cyberbezpieczeństwa
Bezpieczeństwo używanych przez nas komputerów i smartfonów jest dzisiaj bardzo ważne. Na szczęście w większości przypadków wystarczy podstawowa wiedza i świadomość, czego w sieci należy unikać. O tym wszystkim dowiesz się z dzisiejszego odcinka. Przeciętny internauta nie jest specjalistą od zabezpieczenia komputerów. Obce są mu bity, bajty i języki programowania. Tymczasem przestępcy coraz częściej wykorzystują technologię, ale również psychologię, by dobrać się do naszych komputerów, smartfonów i oczywiście kont bankowych. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Cykl audycji ,,Pokolenie jutra” powstałej we współpracy Centrum Edukacji Medialnej z Ogólnopolską Siecią Edukacyjną i NASK.
Cheapfake’i, fotomontaże, manipulacje – czym są?
Autorzy dezinformacji stosują różne triki, by nas oszukać. W audycji poznasz łatwe w użyciu sposoby, jak nie dać się nabrać na cheapfake, fotomontaże czy inne manipulacje. Mówimy o narzędziach, które sprawdzą autentyczność zdjęcia z internetu czy... fotki znajomych z wakacji. Podajemy sposób na wykrycie manipulacji w filmie. Zachęcimy Cię do wypróbowania doskonałego narzędzia do zweryfikowania materiałów opublikowanych w sieci. Na koniec dowiesz się, jak sprawdzić czy konto na Twitterze albo Instagramie to bot czy żywy człowiek. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Cykl audycji ,,Pokolenie jutra” powstałej we współpracy Centrum Edukacji Medialnej i NASK.
Czym i jak rozbroić dezinformację?
W dzisiejszym odcinku omówimy sposoby i techniki, dzięki którym wzmocnisz swoją odporność na dezinformację. Dowiesz się, jakie sygnały wskazują, że możemy mieć do czynienia z dezinformacją. Poznasz także zagrożenia związane z bańkami informacyjnymi w mediach społecznościowych. Posłuchaj naszego podcastu i zdobądź odpowiednią wiedzę do walki z dezinformacją. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<< Cykl audycji ,,Pokolenie jutra” powstałej we współpracy Centrum Edukacji Medialnej i NASK.