najnowsze podcasty

Wybierz cykl podcastów:

#fotografia#wiedza#Wikipedia

Jak i kiedy możemy użyć zdjęcia z Wikimedia Commons?

Czy możemy dodać na Wikipedię zdjęcie polityka na plaży? Do czego używamy fotografii z zasobu Wikimedia Commons? Czy możemy je twórczo przerabiać: robić własne koszulki, torby z ilustracjami czy obrazami wielkich malarzy?
Na wszystkie te pytania w dzisiejszym odcinku odpowie Kamila Neuman, specjalistka ds. otwartej kultury w Wikimedia Polska.

>>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<

7:1017.11.2023
#erystyka#konflikt#manipulacja

Erystyka – jak wygrać każdy spór?
Odcinek 4. Ironia kontra jawna krytyka

W dzisiejszym odcinku zajmiemy się dwiema zasadami interpretacji badań empirycznych, które odnoszą się do erystyki. Pierwszą z nich jest reguła nie wychodzenia poza to, co wiemy w opisie rzeczywistości. Druga wymaga tego, by odróżniać przypuszczenia od faktów.
Zapraszamy.
Opracowanie tekstów: dr hab. Jan Franciszek Jacko, prof. UJ
>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<

7:1517.11.2023
#edukacjamedialna#wiedza#Wikipedia

Skąd się biorą zdjęcia w Wikipedii?

Dla wielu osób zaskoczeniem jest, że źródłem zdjęć na Wikipedii nie jest ten serwis, a… Wikimedia Commons. Czym jest ten magazyn wolnych mediów i jak z niego skorzystać? Jakie należy spełnić warunki?

O tym wszystkim opowie Kamila Neuman, menadżerka ds. Otwartej Kultury, w rozmowie z Magdaleną Galas-Klusek w najnowszym odcinku „Pokolenia Jutra”.

Zapraszamy. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<

6:5110.11.2023
#erystyka#fortele#komunikacja#taktyka

Erystyka – jak wygrać każdy spór?
Odcinek 3. Jak logika chroni przed tarantulą?

Ludzie mają skłonność do pochopnego wyciągania wniosków z jednorazowych obserwacji - zauważa Artur Schopenhauer. Takie erystyczne uogólnienia mogą prowadzić do błędnych i czasem niebezpiecznych wniosków.

>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<

8:1110.11.2023
#edukacjamedialna#wiedza#Wikipedia

EtnoWiki. Kto i dlaczego ścina kanie?

W dzisiejszym odcinku kontynuujemy opowieść o projekcie EtnoWiki, dokumentującym folklor i tradycje ludowe z różnych regionów i krajów, realizowanym przez Wikimedia Polska oraz wikipedystów. Nasz gość, Klara Sielicka-Baryłka, menedżerka ds. Otwartej Kultury Wikimedia Polska, opowie w rozmowie z Magdaleną Galas-Klusek m.in. o: • Etnografii Karpat: międzynarodowym projekcie finansowanym przez Wikimedia Foundation, w którym wikipedyści z pięciu krajów uzupełniają treści etnograficzne regionu Karpat. • Roku obrzędowym z Wikipedią: projekcie finansowanym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zawierającym siedem zwyczajów ludowych, które nie były dotąd opisane w Wikipedii. • Ścinaniu kani: kaszubskim obrzędzie ludowym, polegającym na rytualnym straceniu kani, czyli ptaka uznawanego za symbol zła. Kania, podobnie jak Marzanna, jest wykonana ze słomy i tkaniny.

Zapraszamy.

>>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<

4:2103.11.2023
#erystyka#fortele#sofizmat

Erystyka – jak wygrać każdy spór?
Odcinek 2. Słownik pojęć erystycznych

W tym odcinku szerzej omówimy, czym są fortele. Poznamy ich podział na defensywne, czyli służące obronie stanowiska i ofensywne, których celem jest osłabienie pozycji oponenta. Te ostatnie stosowane są do ataku erystycznego. Dowiemy się też o stosowaniu perswazji i sofizmatach.

Opracowanie tekstów: dr hab. Jan Franciszek Jacko, prof. UJ

>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<

5:2403.11.2023
#erystyka#konflikt#perswazja#taktyka

Erystyka – jak wygrać każdy spór? Odcinek 1. Wstęp do erystyki

Czym jest erystyka? Jak obronić się przed manipulacją i skutecznie zapobiegać eskalacji konfliktów? Erystyka, czyli sztuka dyskutowania, ma na celu wywołanie przekonania lub wrażenia, że się ma rację, niezależnie od prawdziwości stanowiska. W tym sensie nie musi być poszukiwaniem prawdy, na co zwraca uwagę Schopenhauer. Cel w erystyce osiągamy, stosując fortele erystyczne (sztuczki). Mogą one służyć manipulacji, ale także obronie prawdziwych twierdzeń, zależnie od intencji i zastosowania.

Opracowanie tekstów: dr hab. Jan Franciszek Jacko, prof. UJ

>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<

7:4227.10.2023
#wiedza#Wikipedia

Etnowiki. Jak Wikipedia pomaga zachować lokalne tradycje i folklor?

Mało kto wie, że Wikipedia dokumentuje i promuje lokalne tradycje i zwyczaje w ramach projektu Etnowiki. Jest to inicjatywa społecznościowa, która polega na organizowaniu warsztatów, edytonów i dokumentacji związanych z tematami etnograficznymi i folklorystycznymi. Do współpracy przy tym projekcie włączyły się uniwersytety, szkoły, koła gospodyń wiejskich, rzemieślnicy i inne grupy zainteresowane zachowaniem dziedzictwa kulturowego. W tym odcinku podcastu „Pokolenia jutra” porozmawiamy o tym, w jaki sposób każdy i każda społeczność, nie tylko lokalna, może przyczynić się do zachowania naszego dziedzictwa kulturowego. Nasz gość, Klara Sielicka-Baryłka, menedżerka ds. Otwartej Kultury Wikimedia Polska, opowie też o tym, jak mogą młode i starsze osoby wspólnie uczyć się od siebie. Młodzi uczą się od starszych, jak robić wieńce dożynkowe czy koronki, a starsi uczą się od młodych, jak edytować Wikipedię i udostępniać swoje zasoby. Zapraszamy. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<

7:0227.10.2023
#wiedza#Wikipedia

MEDIAchallenge: Wikipedia dla nauczycieli – szansa czy wyzwanie?

O tym, że świat się zmienia, wiemy wszyscy. Dziś każdy z nas poszukuje nowych pomysłów na skuteczną i przyjazną edukację. Odchodzimy od modelu transmisji wiedzy na rzecz kompetencji XXI wieku. Krytyczne myślenie, kreatywność, komunikacja i kooperacja – to kluczowe umiejętności. Dowiedz się, jak rozwinąć je u swoich uczniów, pracując z Wikipedią. Odkryj nowe ścieżki edukacji. Tworzenie artykułów, analiza źródeł, nauka świadomego podejścia do informacji pomagają w rozpoznawaniu wiarygodnych przekazów. Praca nad wspólnym budowaniem bazy wiedzy może być fascynującym doświadczeniem, które angażuje uczniów. To także doskonała okazja do nauki odpowiedzialności za publikowane treści i zasad etyki dziennikarskiej. Ten innowacyjny sposób nauczania przygotuje młodzież do wyzwań współczesnego świata. Zapraszamy >> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<

1:03:4526.10.2023
#edukacjamedialna#wiedza

Czy uczniowie mogą tworzyć Wikipedię?

Każdy, kto korzysta z Wikipedii widział prawdopodobnie przycisk „Edytuj”. Po jego kliknięciu, w edytorze otwiera się czytany artykuł i możemy w nim coś dodać, usunąć lub zmienić. Ten proces pokazuje filozofię działania Wikipedii. Każdy z nas może opracować i napisać artykuł na wybrany temat, ale może też dokładać mniejsze elementy do już istniejących treści. W tym odcinku podcastu ,,Pokolenie Jutra” porozmawiamy o tworzeniu tej największej na świecie encyklopedii. Nasz gość, Klara Sielicka-Baryłka, menadżerka ds. Otwartej Komunikacji Wikimedia Polska, opowie o tym, co i jak edytować. Podpowie, jak niewielkie miejscowości i osoby w nich zamieszkałe, mogą pokazać światu swoją „małą ojczyznę. Zapraszamy. >>> Cykle naszych podcastów można wykorzystać w programie edukacji medialnej w szkole <<<

11:1124.10.2023
Jakie są największe fake newsy w historii?